Kokeellisuus peruskoulun 7.–9. luokkien kemian etäopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä Pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millä tavoin kemian kokeellista työskentelyä toteutetaan ja arvioidaan peruskoulun 7.–9. luokkien etäopetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä kemian kokeellinen opetus ja sen arviointi on sekä miten niitä hyödynnetään perusopetuksen 7.–9. luokkien opetuksessa niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Lisäksi kirjallisessa osassa selvitettiin, mitä etäopetus on ja miten kemian kokeellista opetusta on toteutettu etäopetuksen keinoin.
Kemian kokeellisessa opetuksessa opetetaan käytännössä tieteenalalle tyypillisiä tutkimusmenetelmiä. Näiden tutkimusharjoitusten avulla luodaan myös yhteyksiä aistein havaittaviin ilmiöihin sekä submikroskooppisella ja symbolisella tasolla kuvattuun teoriaan. Kokeelliset opetusmenetelmät soveltuvat sekä suljettuihin, tarkasti rajattuihin tehtäviin että avoimiin tehtävänantoihin, joissa oppilaat itse voivat vaikuttaa tutkimuksen etenemiseen. Avoimilla, tutkimusperustaisilla tehtävänannoilla saavutetaan korkeamman ajattelun tason oppimista, mutta ne vievät enemmän aikaa ja vaativat oma-aloitteisempaa työskentelyä. Kemian etäopetuksessa menetetään pääosin tieteenalan tutkimukseen kuuluvien tutkimusvälineiden ja -menetelmien oppiminen. Käytännön ja teorian yhdistämistä voidaan kuitenkin tehostaa esimerkiksi keittiökemian ja demonstraatioiden sekä simulaatioiden avulla.
Tutkielman kokeellinen osa toteutettiin peruskoulujen 7.–9. luokkien kemian opettajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen avulla selvitettiin, miten opettajat toteuttivat kemian kokeellista opetusta ja sen arviointia kevätlukukaudella 2020 kontakti- ja etäopetuksen aikana sekä miten opettajat kokivat etäopetuksen siirtymisen vaikuttavan kemian kokeellisten taitojen oppimiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin sekä määrällisiä että laadullisia tutkimusmenetelmiä.
Peruskoulun 7.–9. luokkien kemian opetuksessa harjoitellaan yksinkertaisia kokeellisia työskentelymenetelmiä, eikä avoimia tehtävänantoja hyödynnetä kovin laajasti. Perinteiset oppilastyöt ovat yleisin kokeellinen opetusmenetelmä suomalaisissa peruskouluissa. Etäopetuksessa opettajat hyödynsivät kokeellisista opetusmenetelmistä demonstraatioita eniten. Kokeellisuus opetuksessa väheni, kun etäopetukseen soveltumattomia oppilastöitä jätettiin pois. Uusia, kotona toteutettavia kemian kokeellisia töitä hyödynnettiin jonkin verran. Pääosin opettajat kuitenkin kokivat, että joitain oleellisia kokeellisen työskentelyn taitoja oli mahdotonta opettaa etäopetuksessa eikä opetussuunnitelma siksi toteutunut kaikilta osin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Avoin kokeellinen tutkimus kemian opetusmenetelmänä
Korkeaniemi, Henri (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa tarkastellaan avoimen kokeellisen tutkimuksen tietoteoreettista taustaa ja avoimelle kokeelliselle tutkimukselle olennaisia ominaisuuksia sekä oppimisen että opetuksen menetelmänä. Aiheen ... -
Oppiennätyksistä opetussuunnitelman perusteisiin : lukion kemian kansallisen opetussuunnitelman kehittyminen Suomessa vuosina 1918-2016
Vaskuri, Juhani (University of Jyväskylä, 2017)Kemiasta tuli itsenäinen oppiaine vuonna 1918. Lukion lukusuunnitelmaan kemia tuli vasta vuodesta 1941. Aina 1980-luvun puoleen väliin saakka opetussuunnitelmat olivat valtakunnanhallinnon antamia. Vuodesta 1985 lähtien ... -
Virtuaalilaboratorioiden käyttö kemian opetuksessa opettajien näkökulmasta
Rautanen, Pekka (2022)Tutkielman kirjallisessa osassa käsiteltiin kemian opetuksen ominaispiirteitä ja niiden yhteyksiä virtuaalilaboratorio-ohjelmiin. Vuoden 2019 lukion opetussuunnitelman perusteita analysoitiin virtuaalilaboratorioiden ... -
Opiskelijoiden kokemuksia kemian opiskelusta koronakevään aikana
Valto, Piia; Lahtinen, Tanja (Yliopistopedagogiikan asiantuntija- ja yhteistyöverkosto Peda-forum, 2021)Koronapandemia sulki korkeakoulut keväällä 2020 hyvin nopealla aikataululla. Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella siirryttiin etäopiskelujaksolle ja tehtiin nopea digiloikka etäopiskelun mahdollistamiseksi. Opiskelijoiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.