Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKaidesoja, Tuukka
dc.contributor.authorHyyryläinen, Mikko
dc.contributor.authorPuustinen, Ronny
dc.contributor.authorHeinonen, Matti
dc.date.accessioned2022-03-15T10:40:38Z
dc.date.available2022-03-15T10:40:38Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationKaidesoja, T., Hyyryläinen, M., Puustinen, R., & Heinonen, M. (2021). Kognitiivinen sosiologia kulttuurin ja toiminnan suhteen tutkimuksessa. <i>Sosiologia</i>, <i>58</i>(4), 381-397. <a href="https://journal.fi/sosiologia/article/view/124622" target="_blank">https://journal.fi/sosiologia/article/view/124622</a>
dc.identifier.otherCONVID_104555042
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80126
dc.description.abstractErilaiset kognitiota koskevat kysymyksenasettelut ovat viime vuosikymmeninä yleistyneet yhteiskuntatieteissä. Vaikka sosiologit eivät ole olleet tässä suhteessa edelläkävijöitä, sosiologian sisältä löytyy kuitenkin kasvava joukko kulttuurin ja kognition rajapinnasta kiinnostuneita tutkijoita. Artikkelissa esittelemme tieteidenvälisen kognitiivisen sosiologian suuntausta, jonka tavoitteena on sillan rakentaminen kulttuurisosiologian ja kognitiotieteiden välille. Tässä suuntauksessa on keskusteltu erityisestisiitä, millaisten kognitiivisten prosessien välityksellä kulttuuri vaikuttaa ihmisten toimintaan ja miten näitä prosesseja on mahdollista tutkia empiirisesti. Lähestymme kognitiivista sosiologiaa näiden kysymysten kautta keskittyen Stephen Vaiseyn ehdotukseen soveltaa kognition kaksoisprosessiteorioita sen tutkimiseen, kuinka yksilötoimijoiden sisäistämät kulttuurisen skeemat motivoivat heidän toimintaansa. Vaiseyn ehdotus toi kognition kaksoisprosessiteoriat kulttuurisosiologiseen tutkimukseen ja käynnisti keskustelun erilaisista mittareista ja menetelmistä, joilla kulttuuristen skeemojen vaikutusta toimintaan voisi tutkia empiirisesti. Artikkelissa käsittelemme Vaiseyn käyttämän perinteisen survey-menetelmän ja sitä koskevan kritiikin lisäksi kognitiotieteistä ammentavia uusia kokeellisia menetelmiä. Vertaamme näitä uusia menetelmiä myös perinteisempiin kulttuurisosiologien käyttämiin menetelmiin, kuten haastatteluihin ja etnografiaan.fi
dc.description.abstractDiscussions concerning human cognition have become more prevalent in the social sciences during recent decades. While sociologists have not been at the forefront of these discussions, there is an increasing number of sociologists engaging with the interface between culture and cognition. In this article we introduce an interdisciplinary tradition of cognitive sociology that aims to build a bridge between cultural sociology and the cognitive sciences. Key questions within this research field concern the nature of the cognitive processes through which culture influences action and the methods for studying them. We approach these questions primarily through Stephen Vaisey’s proposal for applying dual-process theories of cognition in order to study how people’s internalized cultural schemas motivate their behavior. Vaisey’s proposal brought dual-process theories to the center of cultural sociology and gave rise to debates about different measures and methods for tracing the influence of cultural schemas on actions. In this article, we discuss Vaisey’s survey-based methodology and its criticisms. In addition, we consider new experimental methods from the cognitive sciences, and compare these methodological approaches with more traditional research methods used in cultural sociology, such as interviews and ethnography.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherWestermarck-seura
dc.relation.ispartofseriesSosiologia
dc.relation.urihttps://journal.fi/sosiologia/article/view/124622
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkaksoisprosessiteoria
dc.subject.otherkognitiivinen sosiologia
dc.subject.otherkulttuurinen skeema
dc.subject.othercognitive sociology
dc.subject.othercultural schema
dc.subject.otherdual-process theory
dc.titleKognitiivinen sosiologia kulttuurin ja toiminnan suhteen tutkimuksessa
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203151829
dc.contributor.laitosInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.oppiaineKognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineKoulutusteknologia ja kognitiotiedefi
dc.contributor.oppiaineCognitive Scienceen
dc.contributor.oppiaineLearning and Cognitive Sciencesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange381-397
dc.relation.issn0038-1640
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume58
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Westermarck-seura, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysotoiminta
dc.subject.ysokognitio
dc.subject.ysokulttuurisosiologia
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysoskeemat
dc.subject.ysokulttuurintutkimus
dc.subject.ysososiologia
dc.subject.ysokognitiotiede
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8090
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p642
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3878
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p372
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6369
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7493
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p331
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16969
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright