Musiikinopettaja oppilaan musiikillisen identiteetin tukena
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmassani tutkin lähdekirjallisuuden avulla lapsen ja nuoren musiikillisen identiteetin sekä minäkäsityksen kehittymistä ja sitä, kuinka opettajan toiminta voi tukea tätä kehitystä. Tutkielmassa kiinnitän huomiota muun muassa siihen, voivatko opettajan kompetenssi ja toimintatavat tukea oppilaan musiikillista kehittymistä. Tarkastelen aihetta sekä oppilaan että opettajan perspektiivistä, jonka jälkeen käsittelen molempien tahojen kohtaamista osana positiivista oppimiskokemusta sekä kasvua.
Tutkin aihetta, koska olen kiinnostunut siitä muun muassa omakohtaisten kokemusten takia. Aihetta ei ole tutkittu paljoa, joten senkin takia pyrin löytämään yhteyksiä teemojen välille. Tutkielmassa selvisi, että opettajan kompetenssilla sekä opetustavoilla on merkitystä oppilaan musiikillisen identiteetin sekä
minäkäsityksen kehittymiseen. Opettajan ja oppilaan välille olisi tärkeää luoda yhteinen musiikillisen kompetenssin alue, jolloin uusien ominaisuuksien omaksuminen mahdollistuu. Vaikka monet asiat ovat lähtöisin oppilaasta itsestään, niin opettajalla voi olla vaikutusta esimerkiksi siihen, millainen käsitys musiikista oppilaalle muotoutuu. Tulevaisuudessa olisi tärkeää tutkia aihetta lisää, sillä käsitteiden ymmärtämisen sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutuksen ymmärtämisen tärkeyden kautta opettaja voi reflektoida omaa toimintaansa paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta : luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien ammatillisen minäkäsityksen tarkastelua
Sundberg, Camilla (2013)Tutkimuksessa tarkastellaan Jyväskylän yliopistossa luokanopettajaksi ja musiikin aineenopettajaksi opiskelevien kokemuksia laaja-alaisesta opettajuudesta. Tarkastelun kohteena ovat koulutukseen hakeutuminen, asiantuntijuus, ... -
Muusikkous myötä- ja vastamäessä : musiikkikasvattajan musiikillisen identiteetin kasvu ja kehitys opintojen aikana
Mertanen, Mikko (2011)Tutkimuksen tehtävänä on perehtyä musiikilliseen identiteettiin ja siihen, kuinka Jyväskylän yliopiston musiikkikasvatusopiskelijat kokevat oman musiikillisen identiteettinsä. Samalla halusin selvittää miten opinnot ovat ... -
Yläkouluikäisten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan
Rothovius, Petra (2022)Tutkin maisterintutkielmassani nuorten kokemuksia ja käsityksiä musiikkisisällön tuottamisesta sosiaaliseen mediaan. Tutkimuksen keskiössä on nuoren identiteetti ja musiikillinen minäkäsitys, sekä sen heijastuminen ... -
Yläkouluikäisen oppilaan musiikillinen minäkäsitys : tapaustutkimus 8. luokkalaisille
Saukko, Kaisa (2019)Kuka minä olen, millainen minä haluaisin olla ja millainen olen muiden mielestä? Näitä kysymyksiä varmasti moni yläkouluikäinen nuori pohtii. Myös musiikintunneilla tarkastellaan näitä kysymyksiä. Tulamon (1993) määritelmässä ... -
Musiikinopettajien opintojen ja työuran vastaavuus kompetenssin näkökulmasta
Nieminen, Roope (2020)Tutkin pro gradu –tutkielmassani Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden työuran vastaavuutta heidän kompetenssinsa kautta. Samalla selvitän, miten musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmat ovat muuttuneet vuosien aikana. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.