Alakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. Tutkimusaineisto koostui kuuden rehtorin puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka toteutettiin etäyhteyksin keväällä 2021. Aineistojen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että koronapandemialla oli merkitystä työyhteisöjen hyvinvoinnissa pääasiassa stressaavana ja kuormittavana tekijänä. Työhyvinvointia tukevia rehtorien ominaisuuksia olivat sosiaaliset taidot, kuuntelevuus, keskustelevuus, joustavuus, avoimuus, empaattisuus, oikeudenmukaisuus, luotettavuus sekä vastuuntuntoisuus. Rehtorin hyviä toimintatapoja taas olivat tiimipelaaminen, päätöskyky, ennakointi ja reagointi sekä struktuurin luominen. Korona-aikana rehtorit tukivat henkilöstön fyysistä työhyvinvointia mahdollistamalla resursseja, tilojen väljyyttä, hyviä olosuhteita sekä tekemällä suunnitelmia ja valitsemalla hyviä tiedotuskanavia. Psyykkistä hyvinvointia tuettiin kannustamalla töiden keventämiseen, olemalla läsnä, ylläpitämällä turvallisuuden tunnetta sekä toteuttamalla yleistä huomiointia, tukemista ja kannustamista. Sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisen keinoiksi rehtorit mainitsivat säännöllisen kokoontumisen etäyhteyksin, säännöllisen tiedotuksen, henkilökohtaisen yhteyden pitämisen opettajiin sekä kannustamisen, toisten auttamisen ja asiantuntijuuden jakamisen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Johtajan rooli työhyvinvoinnin edistämisessä : miten varhaiskasvatuksen yksikön johtaja voi toiminnallaan edistää työyhteisön työhyvinvointia?
Kovalainen, Karoliina; Riihelä, Sofia (2022)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mikä on varhaiskasvatuksen yksikön johtajan rooli työyhteisön työhyvinvoinnin rakentumisessa, ja millaisia työhyvinvointia edistäviä johtajan toimintatapoja varhaiskasvatuksessa ... -
Rehtoreiden näkemyksiä koronapandemian vaikutuksista työhön ja työhyvinvointiin
Salminen, Inka; Ikonen, Valentin (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin, miten rehtorit kokevat koronapandemian vaikuttaneen heidän omaan ja johtamansa koulun henkilöstön työhön ja työhyvinvointiin. Selvitimme lisäksi, mikä rehtoreita auttaa jaksamaan ... -
Rehtorit joutuivat lujille korona-aikana : etäopetus luotiin tyhjästä muutamassa päivässä, mutta se oli vasta alkua
Lerkkanen, Marja-Kristiina (Toinen Aatos Oy, 2021)Korona-ajan opetus on vaatinut kouluilta, oppilailta ja vanhemmilta monenlaista sopeutumista. Rehtorit ja opettajat tekivät ympäripyöreää päivää huolehtiakseen oppilaista. Oppilaat kaipasivat kouluyhteisöään ja vanhemmat ... -
Mikä muuttui vai muuttuiko mikään? : yli 65-vuotiaiden arki korona-aikana
Ahosola, Päivi; Tuominen, Katariina; Tiainen, Kristina; Jylhä, Marja; Jolanki, Outi (Kasvun ja vanhenemisen tutkijat, 2021)Koronapandemian leviämisen estämiseksi asetetut rajoitukset ovat kohdistuneet erityisesti ikäihmisiin, joille tauti on vaarallisin. Miten korona-aika rajoituksineen on näkynyt ikääntyneiden elämässä ja hyvinvoinnissa? ... -
Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri : tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa.
Latvala, Eero (2010)TIIVISTELMÄ Latvala, E. 2010. Haasteena kouluyhteisön hyvinvointia edistävä toimintakulttuuri – tapaustutkimus liikunnan ja terveystiedon opettajataustaisen rehtorin muutosjohtamisesta yläkoulussa. Jyväskylän yliopisto. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.