Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNaukkarinen, Aimo
dc.contributor.authorNurmi, Ronja
dc.contributor.authorSaarinen, Mea
dc.date.accessioned2022-03-03T05:58:44Z
dc.date.available2022-03-03T05:58:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/80049
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten alakoulun rehtori voi edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana. Koronapandemia alkoi keväällä 2020 ja vaikutti merkittävästi työyhteisöjen hyvinvointiin. Tutkimusaineisto koostui kuuden rehtorin puolistrukturoiduista haastatteluista, jotka toteutettiin etäyhteyksin keväällä 2021. Aineistojen analyysitapa oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tulokset osoittivat, että koronapandemialla oli merkitystä työyhteisöjen hyvinvoinnissa pääasiassa stressaavana ja kuormittavana tekijänä. Työhyvinvointia tukevia rehtorien ominaisuuksia olivat sosiaaliset taidot, kuuntelevuus, keskustelevuus, joustavuus, avoimuus, empaattisuus, oikeudenmukaisuus, luotettavuus sekä vastuuntuntoisuus. Rehtorin hyviä toimintatapoja taas olivat tiimipelaaminen, päätöskyky, ennakointi ja reagointi sekä struktuurin luominen. Korona-aikana rehtorit tukivat henkilöstön fyysistä työhyvinvointia mahdollistamalla resursseja, tilojen väljyyttä, hyviä olosuhteita sekä tekemällä suunnitelmia ja valitsemalla hyviä tiedotuskanavia. Psyykkistä hyvinvointia tuettiin kannustamalla töiden keventämiseen, olemalla läsnä, ylläpitämällä turvallisuuden tunnetta sekä toteuttamalla yleistä huomiointia, tukemista ja kannustamista. Sosiaalisen hyvinvoinnin tukemisen keinoiksi rehtorit mainitsivat säännöllisen kokoontumisen etäyhteyksin, säännöllisen tiedotuksen, henkilökohtaisen yhteyden pitämisen opettajiin sekä kannustamisen, toisten auttamisen ja asiantuntijuuden jakamisen.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöhyvinvoinnin johtaminen
dc.subject.otherkoronapandemia
dc.titleAlakoulun rehtorin mahdollisuudet edistää työyhteisönsä jäsenten hyvinvointia korona-aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202203031764
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysoetäjohtaminen
dc.subject.ysoetätyö
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysorehtorit
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysoesimiestyö
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot