Show simple item record

dc.contributor.authorJämsen, Juha
dc.date.accessioned2022-02-17T12:28:46Z
dc.date.available2022-02-17T12:28:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79822
dc.description.abstractInformaatioteknologia on aina katsottu olevan lähde kestävälle kilpailukyvylle. Empiiriset tutkimukset ovat osoittaneet, että IT voi parantaa yrityksen suorituskykyä ja sen kilpailuasemaa. IT:n pitkän aikatähtäimen suunnitelma voi olla osa yrityksen strategiaa, mutta usein se laaditaan erilliseksi ICT- strategiaksi, jonka tulisi olla kuitenkin yhdenmukainen liiketoiminnan strategian ja sen pitkän aikatähtäimen suunnitelman kanssa. ICT-strategian onnistumisen edellytyksenä on sen sitouttaminen liiketoiminnan strategiaan. Liiketoiminnan ja IT:n välisen yhteistyön kirjallisuus ja artikkelit käsittelevät asiaa hyvin usein IT:n ja liiketoiminnan strategisen yhdenmukaisuuden näkökulmasta. IT:n ja liiketoiminnan yhdenmukaisuus tarkoittaa IT:n hyödyntämistä oikein ja oikeaan aikaan, harmoniassa liiketoimintastrategian, tavoitteiden ja tarpeiden kanssa. Tämä määritelmä osoittaa miten IT:n tulisi olla yhdenmukainen liiketoiminnan kanssa ja liiketoiminnan IT:n kanssa. Usein organisaatiot kokevat tämän kuitenkin haastavaksi eivätkä osaa muuntaa IT:n toimintaa pitkän ajan hyödyksi liiketoiminnalle. Tutkimus vastaa kysymykseen miten organisaation ICT-strategia muodostuu sekä miten siitä voidaan luoda mahdollisimman yhdenmukainen liiketoimintastrategian kanssa. Tutkimuksessa esitellään teoriaan pohjautuva viitekehys ICT-strategian muodostamiselle sekä siihen liittyvät menetelmät, joiden avulla tarvittava tieto voidaan kerätä strategian laadintaa varten. Tutkimustyö alkaa strategian määritelmän teorialla, josta syvennetään seuraavassa kappaleessa ICT-strategian laatimiseen. Teoriakatsaus käsittelee lisäksi IT:n ja liiketoiminnan välisen yhteistyön kehittämistä olemassa olevien artikkeleiden ja kirjallisuuden kautta. Tutkimuksen empiirisessä osiossa kuvataan miten ja millä menetelmillä ICT-strategian laadinta tapahtui tutkimuksen kohdeorganisaatiossa. Tutkimuksen havaintojen ja johtopäätösten perusteella viitekehystä kehitettiin vastaamaan oikean organisaation strategiaprosessia. Luotu viitekehys on tarkoitettu sovellettavaksi kaikille organisaatiolle, jotka pyrkivät kehittämään omasta ICT-strategiasta yhdenmukaisen liiketoimintastrategian kanssa.fi
dc.description.abstractInformation technology has always been considered as a source of sustainable competitive ability. Empirical studies have shown that IT can improve business performance and its competitive position. IT's long-term plan can be part of the company's strategy, but often it is compiled as a separate ICT strategy, which should, however, be in line with the business strategy and its long- term plan. The success of ICT strategy depends on its alignment to business strategy. Literature and articles about business and IT collaboration are very often dealing this in a view of IT and business alignment. IT and business alignment means of IT exploitation correctly and at the right time, in harmony with the business strategy, objectives and needs. This definition shows how IT should be in line with the business and the business with IT. Often, organizations will find this to be a challenging and cannot convert IT investments to the long-term benefit of the business. This study will answer the question how an organization's ICT strategy is formed and how it can be align with business strategy. The study presents a theory based framework about formation of ICT strategy and the associated methodologies to the collect necessary strategic information from organization. The research begins with the definition of strategy theory, where study continues in the next chapter to the ICT strategy formation. Theory review will also discuss about the IT and the business alignment through existing articles and literature. In the empirical section the study explains how and by what methods a real organization’s ICT strategy was formulated. By the findings and conclusions of the empirical study the framework was developed and modified to correspond real organization's strategy process. This ICT strategy development framework is intended to apply to all organizations for development their own ICT strategy in alignment with business strategy.en
dc.format.extent100
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherstrateginen yhdenmukaisuus
dc.subject.otherSAM
dc.titleICT-strategia osana liiketoiminnan kehitystä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202171549
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.subject.ysostrateginen johtaminen
dc.subject.ysotieto- ja viestintätekniikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record