Show simple item record

dc.contributor.advisorRutanen, Niina
dc.contributor.authorLeskinen, Sari
dc.date.accessioned2022-02-15T11:06:07Z
dc.date.available2022-02-15T11:06:07Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79783
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona toimi viiden eri perheen vanhemman haastattelut, jotka toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina lapsen aloitettua uudessa ryhmässään. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston koordinoimaa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset varhaiskasvatuksen siirtymissä -Trace-in-ECEC -hanketta, jossa tutkitaan lasten varhaiskasvatuspolkuja. Tässä tutkielmassa haastattelut analysoitiin laadullisesti temaattisen sisällönanalyysin mallia noudattaen. Kasvatusyhteistyö näyttäytyy tämän tutkimuksen perusteella tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen liittyvien teemojen kautta. Vanhemmat asemoituvat yhteistyössä keskustelukumppaneiksi, tiedon vastaanottajiksi tai sivuutetuiksi. Haasteet siirtymiin liittyvässä tiedonvälityksessä aiheuttaa vanhemmille siirtymistä sekavan mielikuvan. Tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan parantaa kasvatusyhteistyötä siirtymien hetkellä kiinnittämällä paremmin huomiota vanhempien osallisuuteen ja lapsen siirtymää tukeviin käytäntöihin. Siirtymäprosesseissa on osallisena vanhempien ja lasten lisäksi myös kasvatushenkilöstö, jonka asiantuntemusta siirtymistä pitäisi jatkotutkimuksissa hyödyntää. Siirtymien ja niihin liittyvien hyvien käytänteiden määrittelyä tulisi lisätä koskemaan myös varhaiskasvatuspolun keskivaiheilla tapahtuvia siirtymiä.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersiirtymäprosessi
dc.title"Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202151511
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysokasvatusyhteistyö
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysosiirtymävaihe
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record