dc.contributor.advisor | Rutanen, Niina | |
dc.contributor.author | Leskinen, Sari | |
dc.date.accessioned | 2022-02-15T11:06:07Z | |
dc.date.available | 2022-02-15T11:06:07Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79783 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona toimi viiden eri perheen vanhemman haastattelut, jotka toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina lapsen aloitettua uudessa ryhmässään. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston koordinoimaa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset
varhaiskasvatuksen siirtymissä -Trace-in-ECEC -hanketta, jossa tutkitaan lasten
varhaiskasvatuspolkuja. Tässä tutkielmassa haastattelut analysoitiin laadullisesti temaattisen sisällönanalyysin mallia noudattaen.
Kasvatusyhteistyö näyttäytyy tämän tutkimuksen perusteella tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen liittyvien teemojen kautta. Vanhemmat asemoituvat yhteistyössä keskustelukumppaneiksi, tiedon vastaanottajiksi tai sivuutetuiksi. Haasteet siirtymiin liittyvässä tiedonvälityksessä aiheuttaa vanhemmille siirtymistä sekavan mielikuvan. Tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan parantaa kasvatusyhteistyötä siirtymien hetkellä kiinnittämällä paremmin huomiota vanhempien osallisuuteen ja lapsen siirtymää tukeviin käytäntöihin. Siirtymäprosesseissa on osallisena vanhempien ja lasten lisäksi myös kasvatushenkilöstö, jonka asiantuntemusta
siirtymistä pitäisi jatkotutkimuksissa hyödyntää. Siirtymien ja niihin liittyvien hyvien käytänteiden määrittelyä tulisi lisätä koskemaan myös varhaiskasvatuspolun keskivaiheilla tapahtuvia siirtymiä. | fi |
dc.format.extent | 72 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | siirtymäprosessi | |
dc.title | "Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202202151511 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | siirtymävaihe | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |