Show simple item record

dc.contributor.advisorTaipale, Sakari
dc.contributor.authorLähdeniemi, Miika
dc.date.accessioned2022-02-08T06:49:04Z
dc.date.available2022-02-08T06:49:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79673
dc.description.abstractVäestö ikääntyy ja digitalisaatio jatkuu vauhdilla. Näitä megatrendejä tarkastellaan tässä tutkielmassa, jossa selvitetään yli 65-vuotiaiden kokemuksia digitalisoituneista pankkipalveluista. Aineistona käytetään Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto Valli ry:n vuonna 2020 keräämää kyselyaineistoa, johon vastasi 2040 ikäihmistä. Tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia resursseja pankkipalveluiden käyttö ikäihmisiltä edellyttää sekä millaisina asenteet, taidot ja saatavuus näyttäytyvät kyselyyn vastanneille. Vapaamuotoisia kommentteja käydään läpi teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä, jossa käytetään Ellen Johanna Helsperin mallia digitaalisen ja sosiaalisen inkluusion yhteyksistä. Resursseista keskeisimmät ovat pankkipalveluiden hinnoittelu, ikäihmisten erityistarpeet, läheisten merkitys avustajina sekä rutiineihin perustuva asiointi. Saatavuudessa korostuvat konttoriverkoston harveneminen ja aukioloaikojen supistuminen sekä verkko- ja mobiiliasioinnin yksinkertaisuus. Valtaosalla vastaajista on mielestään riittävät perustaidot asiointiin, mutta iän tuomat toimintakyvyn muutokset arveluttavat. Asenteissa keskeisintä on ikäihmisten huomioiminen erityisryhmänä ja suhtautuminen oppimiseen, jota teknologiset muutokset edellyttävät. Analyysin perusteella valtaosalla pankkiasiointi sujuu ongelmitta. Monella on kuitenkin kokemus siitä, että tällä hetkellä ei ole ongelmia, mutta tulevaisuus saattaa aiheuttaa huolta. Lisäksi yleinen huomio on se, että ikäihmisten erityistarpeet tulisi ottaa paremmin huomioon pankkipalveluita ja muutenkin teknologiaa kehitettäessä. Monen vastaajan mielestä tarvitaan ikääntyneiden omat pankkipalvelut.fi
dc.format.extent64
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdigiosallisuus
dc.subject.otherekskluusio
dc.title"Niin kauan on hyvin asiat, kun itse pystyy hoitamaan" : yli 65-vuotiaat digitaalisten pankkipalveluiden käyttäjinä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202202081427
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineYhteiskuntapolitiikkafi
dc.contributor.oppiaineSocial Policyen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi209
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysoikääntyneet
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysopankkipalvelut
dc.subject.ysoverkkopalvelut
dc.subject.ysoteknologia
dc.subject.ysoikääntyminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright