Suomi ja viro oppijan mielessä : näkökulmia taivutusmuotojen prosessointiin
Martin, M. (2006). Suomi ja viro oppijan mielessä : näkökulmia taivutusmuotojen prosessointiin. In A. Kaivapalu, & K. Pruuli (Eds.), Lähivertailuja 17 (pp. 43-60). Jyväskylän yliopisto. Jyväskylä studies in humanities, 53. https://doi.org/10.5128/LV17.03
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä studies in humanitiesTekijät
Päivämäärä
2006Tekijänoikeudet
© 2015 Maisa Martin
Kielenoppijan äidinkielen eli lähdekielen (L1) ja opittavan kielen eli kohdekielen (L2) rakenteita ja sanastoa vertaillaan usein toisiinsa, koska havaittujen erojen ja yhtäläisyyksien oletetaan olevan jossakin suhteessa kielenoppimisen kulkuun ja oppijoiden kielellisiin tuotoksiin. Oletus perustuu käytännön kokemuksiin, mutta enenevästi myös tutkimustietoon (ks. erityisesti Kaivapalu 2005). Lähde- ja kohdekielen suhteen olemuksen tutkimuksellinen määritteleminen on kuitenkin haastavampi ja mutkikkaampi tehtävä kuin pelkkä kielten ja oppijoiden puheen ja kirjoituksen vertailu.
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoEmojulkaisun ISBN
951-39-2450-5Kuuluu julkaisuun
Lähivertailuja 17ISSN Hae Julkaisufoorumista
1459-4323Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/16172709
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lähdekieli kielenoppimisen apuna
Kaivapalu, Annekatrin (Jyväskylän yliopisto, 2005)Annekatrin Kaivapalu on väitöskirjassaan tutkinut virolaisten ja venäläisten lukiolaisten suomen kielen nominien monikkotaivutuksen omaksumista. Kaivapalu selvitti, oppivatko virolaiset suomen taivutuksen helpommin kuin ... -
The map and the rope : Finnish nominal inflection as a learning target
Martin, Maisa (University of Jyväskylä, 1995) -
УСВОЕНИЕ ВИДОВ РУССКОГО ГЛАГОЛА В ФИНСКОЙ АУДИТОРИИ
Gabra, Sonja (2018)On sanottu, että kielet eivät eroa toisistaan siinä, mitä niillä voidaan ilmaista, vaan mitä niillä on pakko ilmaista. Suomen kielessä voidaan ilmaista verbien aspektuaalisuutta eri kielellisin keinoin (esimerkiksi verbin ... -
Suomen eksistentiaalilause toisen kielen oppimisen polulla
Kajander, Mikko (Jyväskylän yliopisto, 2013) -
Grammar is the heart of language : grammar and its role in language learning among Finnish university students
Saaristo, Pekka (Research-publishing.net, 2015)This article presents and discusses views on grammar and its role in formal language learning amongst Finnish university students. The results are based on a questionnaire which was distributed to students at the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.