Hyvänen aika, mistä tässä on kyse? : diskurssianalyysi perusopetuksen oppilaanohjaajien puheesta koskien oppilaan oppimisen arviointia oppilaanohjauksessa
In this study I analyze the discursive construction of student learning assessment in the context of basic education guidance counselling. The aim of the study is to understand the phenomenon of student learning assessment in guidance counselling and to look at it in the context of guidance policy. Assessment is a very topical phenomenon in education policy and a key development effort in basic education. This is also reflected in guidance counselling (Opetushallitus 2014a). The theoretical framework of the research is based on the concepts of guidance counselling and assessment, and more broadly on the theories describing the expansion of the role of counselling. In addition, the study examines the ethical aspects of student guidance and assessment. The research material consists of individual interviews with experienced career counsellors (N = 12). The material was analysed using analytical and critical discourse analysis methods. The aim was to be as open as possible to the structure of the data. As the research progressed, the data refined the perspective to be more critical. The first research question looked at discourses in assessing student learning. As a result of the first research question, I present six assessment discourses: A discourse of generating interaction, shared responsibility, abstinence, care, control, and wonder. The second research question looked at what these discourses tell about assessment in guidance counselling. The analysis showed that the interests of learning assessment in guidance counselling are the interests of self-assessment and -guidance, care, and supervision. These interests are in part competing and have tensions between them, as well as, for example, the framework of the student counseling curriculum and the various theoretical frameworks (e.g. lifelong learning, guidance and counselling) into which I have mirrored these interests. These discourses and the interests of assessment indicate that the assessment culture in student guidance is a tense and unstructured state. This is problematic compared to the current theory of guidance counselling.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9002-2ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [852]
- Väitöskirjat [3580]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Arviointia vai oppimista? : alakoulun englanninopettajien käsityksiä ja kokemuksia oppilaan itsearvioinnista
Ahtikari, Elina (2018)Ahtikari, Elina. 2018. Arvostelua vai oppimista? – Alakoulun englanninopettajien käsityksiä oppilaan itsearvioinnista. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 129 sivua + 1 ... -
Suomalaisnuorten seksuaalikasvatus ja seksuaaliterveystiedot oppilaan ja koulun näkökulmasta : arviointia terveyden edistämisen viitekehyksessä
Liinamo, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)This doctoral dissertation explored the implementation of and changes in sexual education in 8th and 9th grades of comprehensive school, as well as the effect of specific programmes on the provision of sexual education. ... -
Puhtauspalveluyksikön oppimisen ja kehittämisen arviointia
Kautto-Koukka, Maritta (2003) -
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ...