The role of music in event ambience and design : a case study during a film festival
Tässä tutkielmassa käsitellään taustamusiikin valinnan suunnitteluun sekä siihen käytettävien resurssien yhteyttä ei-musiikillisten tapahtumien kontekstissa. Tutkimuksen viitekehys sekä terminologia käsittelevät musiikin roolia tapahtumien suunnittelussa luoden yhteyksiä taustamusiikin ja tapahtumien tutkimuskirjallisuuden välillä.
Tapaustutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin Arktisen Upeeta XXI -elokuvafestivaaleilla Jyväskylässä 2.-3. marraskuuta 2020. Pääasiallisena metodina tutkimuksessa käytettiin etnografista menetelmää eli osallistujien observointia. Tällä metodilla pyrin keräämään dataa taustamusiikin ja äänien merkityksestä sekä roolista tapahtumakokemuksessa sekä tapahtuman ambienssissa. Osallistujaobservoinnin ohella suoritin haastatteluja tapahtuman osallistujien, tapahtumatuottajan sekä muiden järjestäjien kanssa.
Tutkielman johtopäätökset keskittyvät siihen, kuinka tietyt ilmiöt teoreettisessa viitekehyksessä olivat näkyvillä case-esimerkissä. Tulen johtopäätökseen, että taustamusiikin suunnittelu oli osa tapahtuman yleisen ambienssin suunnittelua ja sitä tärkeämpi oli itse ohjelman suunnittelu sekä yleisön fokuksen ohjaamisen suunnittelu.
Tutkimus oli ainutlaatuinen johtuen sen tekoajankohdasta; koronavirus-pandemian sosiaalisesti rajoitetun vaiheen aikana. Sen takia keskittyminen esimerkiksi sen aiheuttamiin vaikutuksiin tapahtuman kulussa on potentiaalinen aihe jatkotutkimukselle, jota tässä tutkimuksessa sivutaan, mutta sitä ei käsitellä varsinaisena tutkimusnäkökulmana.
...
This master’s thesis dives into the connection between music planning and music resources in events that do not primarily focus on music. The theoretical framework and terminology handle music’s role in event design while making connections between background music literature and event studies.
The empirical case study was conducted at Arktisen Upeeta XXI film festival in Jyväskylä, Finland on November 2nd-3rd, 2020. The primary method was ethnographic research and participant observation, through which I pursued to gather data on the various effects of music and sound in the participant experience and event ambience. Alongside the participant observation, I interviewed two participants, the event producer and the technicians as complementary information.
The main conclusions focus on the connection of the existing guidelines and theories, and how they were present in a real-life example. To conclude, the planning of the background music appeared to be a part of ambience design in general, whereas the planning and timing of the program as well as the audience’s focus were more important in the production of Arktisen Upeeta XXI than the planning of the background music. Compared to these matters the music design was complementary but essential.
A unique aspect in this case study is the time when it was conducted; during a restricted time in the COVID-19 pandemic, thus providing some information that will probably not be available in the future. Further research on the effects of the event restrictions during the COVID-19 pandemic is warranted.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Understanding cell culture customers : online, information-seeking, and buying behaviour of cell culture researchers
Uusitalo, Eveliina (2023)Yritys- ja yksityisasiakkaiden kokonaisvaltainen online-käyttäytyminen ja online-ostokäyttäytyminen ovat yleisesti tutkittuja alueita. On kuitenkin olemassa myös asiakasryhmiä, jotka eivät kuulu kumpaakaan näistä ... -
The effect of tempo of background music on duration of stay and spending in a bar
Down, Samuel (2009) -
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
Co-design focused, participatory approach to exploring a digital literacy support serious game with Finnish language and literacy teachers of adult migrants with limited/interrupted formal education experience: research data
Malessa, Eva (University of Jyväskylä, 2023)Mixed data production: Sub-study 1 investigated the role of technology in adult migrant language and late literacy education in Finland. The dataset included an online pre-pandemic survey targeted at Finnish language ... -
The role of positive atmosphere on learning generic skills in higher education - Experiences of physical education students
Virtanen, Anne; Lauritsalo, Kirsti; Mäkinen, Tommi; Hurskainen, Heikki; Tynjälä, Päivi (Frontiers Media SA, 2022)The purpose of this study is to examine what kind of role does positive atmosphere play in learning generic skills. The study was carried out in the final year of Finnish physical education (PE) teacher education where ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.