“Mä saan silitellä puoltoist tuntii koiraa. Se riittää.” : yliopisto-opiskelijoiden kokemukset koira-avusteisesta toiminnasta Opiskelijan Kompassin ryhmäohjauksessa
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän yliopiston opiskelijoiden kokemuksia koira-avusteisesta toiminnasta osana yliopiston hyvinvointipalveluja. Tutkimme koirien läsnäolon merkitystä Opiskelijan Kompassi Knowhau -hyvinvointityöpajaan osallistuneiden opiskelijoiden koetulle hyvinvoinnille sekä heidän työpajasta saamaansa hyötyyn. Lisäksi tavoitteenamme oli selvittää madaltaako tieto koirien mukanaolosta ryhmässä kynnystä osallistua
tällaiseen toimintaan. Tutkimuksemme otos koostui kuudesta työpajaan osallistuneesta Jyväskylän yliopiston opiskelijasta. Menetelmänä toimi ryhmähaastattelu, jota varten oli laadittu valmis
kysymysrunko, mutta myös vapaalle sanalle ja kommentoinnille annettiin tilaa. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina. Lisäksi osallistujilta kerättiin jokaisen tapaamisen jälkeen palautelomake, jossa kysyttiin, kuinka tärkeäksi osallistujat kokivat koirien läsnäolon kullakin tapaamisella. Tutkimuksessamme havaitsimme, että opiskelijat kokivat koirien läsnäolon ryhmässä
mielialaa kohentavana ja tämä näkyi myös tapaamisten jälkeen. Lisäksi ahdistuksen ja jännityksen tunteiden koettiin vähentyneen erityisesti koirakontaktin, kuten silittämisen, seurauksena. Koirilla raportoitiin olevan sekä positiivista että negatiivista vaikutusta keskittymiseen. Useat osallistujista kokivat koirien toisaalta auttaneen heitä pysymään läsnä hetkessä, mutta esimerkiksi niiden haukunta vaikutti keskittymiseen häiritsevästi. Koirat myös helpottivat sosiaalisessa tilanteessa olemista ja kevensivät ryhmän tunnelmaa. Tieto koirien mukanaolosta tapaamisilla lisäsi sekä osallistujien motivaatiota osallistua tapaamisiin että heidän osallistumishalukkuuttaan ryhmään ilmoittautuessa. Tutkimuksemme osoittaa, että koirilla oli useita positiivisia vaikutuksia osallistujien hyvinvoinnille. Vaikka tulokset perustuvat melko suppeaan laadulliseen aineistoon, tarjoavat ne uutta tietoa koira-avusteisesta toiminnasta ja viitteitä sen toimivuudesta osana korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointipalveluja.
...
The aim of this qualitative study was to find out university students' experiences of dog assisted activity as a part of the university’s wellbeing support services. We studied the importance of dogs'
presence on the perceived well-being of students who participated in the Student’s Compass Knowhau -wellbeing workshop and the benefits obtained from the workshop. Another aim was to examine whether dogs being a part of the workshop would lower the threshold to participate in this kind of activity. The sample of our study consists of six students of the University of Jyväskylä who participated in the workshop. We collected the data using a group interview, for which a question frame had been prepared in advance, but space was also given for free speech and comments. The analysis was performed as a content analysis. In addition, there was a feedback form collected after
every meeting to find out how important the dogs were perceived at each meeting. As a result of this study, we discovered that the participants found the presence of the dogs in the group mood-
enhancing, which was also evident after the meetings. In addition, feelings of anxiety and nervousness decreased, especially while being in contact with the dogs for example by petting them. The dogs were reported to have both positive and negative effects on concentration. Several participants mentioned that while the dogs helped them stay present in the moment, for example barking was at times disturbing. The dogs also made it easier to be in a social setting and lightened the mood of the group. Knowledge of the fact that dogs were going to be present at the meetings increased both the participants' motivation to attend the meetings and their willingness to sign up for the group. Our
study shows that dogs had several positive effects on the well-being of the participants. Despite the brief data of this study, the results provide new insights into dog assisted activities and its benefits as
a part of the wellbeing support services for university students.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta
Leppälä, Noora; Viinikainen, Vilma (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia koira-avusteisesta yliopistopedagogiikasta. Selvitimme, mitkä asiat yliopistokontekstissa tapahtuneessa koira-avusteisessa opetuksessa olivat ... -
Luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa
Mäkelä, Jaana (2023)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ja ymmärtää luokanopettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta yleisopetuksen luokassa sekä tarkastella niiden merkityksiä heille itselleen sekä oppilaille, opettajien ... -
"On ihan erilaista olla luokassa, jossa on koiria" : pienryhmän opettajan ja oppilaiden kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta
Luomala-Toikkanen, Kaisu (2008) -
”Se ilo, mikä näkyy lasten silmissä, kun ne kohtaa koiran aamulla ja huomaa, että on koirapäivä!” : opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetuksessa ja tuessa
Nyholm, Saara (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia koira-avusteisesta pedagogiikasta osana sosiaalisten taitojen ja tunnetaitojen opetusta ja tukea. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin millaisissa tehtävissä opettajat ... -
Perheellisten ja lapsettomien yliopisto-opiskelijoiden opintoihin kiinnittyminen keskellä koronaviruspandemiaa
Perämäki, Riikka; Kuosmanen, Anni; Tuhkala, Ari (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Keväällä 2020 yliopistot joutuivat siirtämään suurimman osan opetuksesta verkkoon koronapandemian vuoksi. Opiskeluolosuhteiden äkillinen muutos sekä pandemian pitkittyminen ovat aiheuttaneet huolta opiskelijoiden hyvinvoinnin ...