Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
Khushik, G. A., & Huhta, A. (2022). Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2. European Journal of Applied Linguistics, 10(1), 142-184. https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011
Published in
European Journal of Applied LinguisticsDate
2022Copyright
© 2022 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston
Eurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja arviointin laatimiseen. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko EVK:n tasot toisistaan syntaksin kompleksisuuden perusteella. Suomalaiset 14- ja 17-vuotiaat englannin oppijat (N=379) kirjoittivat kolme kirjoitelmaa, jotka arvioitiin EVK:n taitotasoille. Arviointiaineisto tutkittiin monitahoisella Rasch-analyysillä ja tekstien piirteet selvitettiin automaattisilla analyysiohjelmilla. Tuloksien perusteella alimpia EVK-tasoja (A1–A2) erotti selvimmin toisistaan lauseiden ja T-yksiköiden pituus, vaihtelu lauseiden pituudessa, infinitiivirakenteiden määrä, lausekkeiden ja T-yksiköiden määrä lauseissa ja verbirakenteiden määrä T-yksiköissä. Ylempiä tasoja (B1–B2) erottelivat puolestaan määritteiden määrä nominifraaseissa, lausekkeiden pituus, kompleksisten rakenteiden määrä lausekkeissa ja pääverbiä edeltävien sanojen määrä (left embeddedness). Tulokset ovat linjassa aiempien syntaksin kompleksisuuden tutkimusten kanssa siinä, että pidempien tuotosyksikköjen (lauseet, T-yksiköt) pituus ja vaihtelu erottelee selvimmin englannin oppijoita alemmilla EVK-tasoilla, kun taas korkeammilla taitotasoilla erot ilmenevät lausekkeiden ja fraasien käytössä.
...
The increasing importance of the Common European Framework of Reference (CEFR) has led to research on the linguistic characteristics of its levels, as this would help the application of the CEFR in the design of teaching materials, courses, and assessments. This study investigated whether CEFR levels can be distinguished with reference to syntactic complexity (SC). 14- and 17-year-old Finnish learners of English (N=397) wrote three writing tasks which were rated against the CEFR levels. The ratings were analysed with multi-facet Rasch analysis and the texts were analysed with automated tools. Findings suggest that the clearest separators at lower CEFR levels (A1–A2) were the mean sentence and T-unit length, variation in sentence length, infinitive density, clauses per sentence or T-unit, and verb phrases per T-unit. For higher levels (B1–B2) they were modifiers per noun phrase, mean clause length, complex nominals per clause, and left embeddedness. The results support previous findings that the length of and variation in the longer production units (sentences, T-units) are the SC indices that most clearly separate the lower CEFR levels, whereas the higher levels are best distinguished in terms of complexity at the clausal and phrasal levels.
...
Publisher
Walter de Gruyter GmbHISSN Search the Publication Forum
2192-9521Keywords
Englanti vieraana kielenä syktaktinen kompleksisuus Yhteinen Eurooppalainen Viitekehys (EVK) oppijoiden kirjoituksen automaattinen analyyysi English as a foreign language (EFL) syntactic complexity Common European Framework of Reference (CEFR) automated analysis of learners’ written scripts vieraat kielet englannin kieli oppimateriaali kompleksisuus kielenkäyttö arviointi fraasit kieli ja kielet kielikurssit (oppimateriaalit) lauseoppi kielen oppiminen osaaminen sanat kieltenopetus
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/103592222
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Is the variation in syntactic complexity features observed in argumentative essays produced by B1 level EFL learners in Finland and Pakistan attributable exclusively to their L1?
Khushik, Ghulam Abbas (Elsevier, 2024)This study has explored the syntactic complexity features of English learners at the B1 Common European Framework of Reference (CEFR) (CoE, 2001) level from both Pakistan and Finland. The learners in question were taught ... -
Investigating Syntactic Complexity in EFL Learners' Writing across Common European Framework of Reference Levels A1, A2, and B1
Khushik, Ghulam Abbas; Huhta, Ari (Oxford University Press, 2020)The study investigates the linguistic basis of Common European Framework of Reference (CEFR) levels in English as a foreign language (EFL) learners’ writing. Specifically, it examines whether CEFR levels can be distinguished ... -
Moniverbiset konstruktiot ja oppijansuomen kompleksisuus kielitaidon eri tasoilla
Mylläri, Taina (Eesti Rakenduslingvistika Ühing, 2023)Kielitaitoa ja sen kehitystä voidaan tarkastella oppijankielen tarkkuuden, sujuvuuden ja kompleksisuuden avulla. Yksinkertaisimmillaan tarkkuudella tarkoitetaan kielen virheettömyyttä ja sujuvuudella kielen tuottamisen ... -
ICAnDoiT: the impact of computerised adaptive corrective feedback on L2 English learners
Leontjev, Dmitri (University of Jyväskylä, 2016)The present dissertation examines the impact of (computerised) adaptive corrective feedback, that is, feedback dynamically adapting to learners’ abilities, in English as a second/foreign language (L2) and explores the ... -
Argumentoinnin keinot S2-oppijoiden teksteissä
Pensas, Johanna (2013)Tässä tutkielmassa tarkastellaan yläkoulua käyvien suomi toisena kielenä -oppijoiden argumentoinnin taitoja suhteessa Eurooppalaiseen viitekehykseen (EVK). Tutkielmassa selvitetään, miten eri kielitaitotasoille sijoittuvat ...