Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKhushik, Ghulam Abbas
dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.date.accessioned2022-01-11T11:06:34Z
dc.date.available2022-01-11T11:06:34Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKhushik, G. A., & Huhta, A. (2022). Syntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2. <i>European Journal of Applied Linguistics</i>, <i>10</i>(1), 142-184. <a href="https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011" target="_blank">https://doi.org/10.1515/eujal-2021-0011</a>
dc.identifier.otherCONVID_103592222
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79292
dc.description.abstractEurooppalaisen viitekehyksen (EVK) merkitys kielikoulutukselle on lisännyt tutkimusta sen taitotasojen kielellisistä piirteistä; tarkempi tieto näistä piirteistä auttaisi EVK:n soveltamista opetusmateriaalien, kurssien ja arviointin laatimiseen. Tutkimuksessa selvitettiin eroavatko EVK:n tasot toisistaan syntaksin kompleksisuuden perusteella. Suomalaiset 14- ja 17-vuotiaat englannin oppijat (N=379) kirjoittivat kolme kirjoitelmaa, jotka arvioitiin EVK:n taitotasoille. Arviointiaineisto tutkittiin monitahoisella Rasch-analyysillä ja tekstien piirteet selvitettiin automaattisilla analyysiohjelmilla. Tuloksien perusteella alimpia EVK-tasoja (A1–A2) erotti selvimmin toisistaan lauseiden ja T-yksiköiden pituus, vaihtelu lauseiden pituudessa, infinitiivirakenteiden määrä, lausekkeiden ja T-yksiköiden määrä lauseissa ja verbirakenteiden määrä T-yksiköissä. Ylempiä tasoja (B1–B2) erottelivat puolestaan määritteiden määrä nominifraaseissa, lausekkeiden pituus, kompleksisten rakenteiden määrä lausekkeissa ja pääverbiä edeltävien sanojen määrä (left embeddedness). Tulokset ovat linjassa aiempien syntaksin kompleksisuuden tutkimusten kanssa siinä, että pidempien tuotosyksikköjen (lauseet, T-yksiköt) pituus ja vaihtelu erottelee selvimmin englannin oppijoita alemmilla EVK-tasoilla, kun taas korkeammilla taitotasoilla erot ilmenevät lausekkeiden ja fraasien käytössä.fi
dc.description.abstractThe increasing importance of the Common European Framework of Reference (CEFR) has led to research on the linguistic characteristics of its levels, as this would help the application of the CEFR in the design of teaching materials, courses, and assessments. This study investigated whether CEFR levels can be distinguished with reference to syntactic complexity (SC). 14- and 17-year-old Finnish learners of English (N=397) wrote three writing tasks which were rated against the CEFR levels. The ratings were analysed with multi-facet Rasch analysis and the texts were analysed with automated tools. Findings suggest that the clearest separators at lower CEFR levels (A1–A2) were the mean sentence and T-unit length, variation in sentence length, infinitive density, clauses per sentence or T-unit, and verb phrases per T-unit. For higher levels (B1–B2) they were modifiers per noun phrase, mean clause length, complex nominals per clause, and left embeddedness. The results support previous findings that the length of and variation in the longer production units (sentences, T-units) are the SC indices that most clearly separate the lower CEFR levels, whereas the higher levels are best distinguished in terms of complexity at the clausal and phrasal levels.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherWalter de Gruyter GmbH
dc.relation.ispartofseriesEuropean Journal of Applied Linguistics
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherEnglanti vieraana kielenä
dc.subject.othersyktaktinen kompleksisuus
dc.subject.otherYhteinen Eurooppalainen Viitekehys (EVK)
dc.subject.otheroppijoiden kirjoituksen automaattinen analyyysi
dc.subject.otherEnglish as a foreign language (EFL)
dc.subject.othersyntactic complexity
dc.subject.otherCommon European Framework of Reference (CEFR)
dc.subject.otherautomated analysis of learners’ written scripts
dc.titleSyntactic complexity in Finnish-background EFL learners’ writing at CEFR levels A1–B2
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202201111070
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange142-184
dc.relation.issn2192-9521
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume10
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Walter de Gruyter GmbH, Berlin/Boston
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovieraat kielet
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysokompleksisuus
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysofraasit
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysokielikurssit (oppimateriaalit)
dc.subject.ysolauseoppi
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysosanat
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30184
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2573
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p157
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6340
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5449
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p556
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38949
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5557
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24061
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3291
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38117
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.1515/eujal-2021-0011
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright