dc.contributor.author | Torvelainen, Päivi | |
dc.contributor.author | Tarnanen, Mirja | |
dc.contributor.author | Aalto, Eija | |
dc.contributor.author | Hankala, Mari | |
dc.contributor.author | Kainulainen, Johanna | |
dc.contributor.editor | Luukka, Emilia | |
dc.contributor.editor | Palomäki, Annika | |
dc.contributor.editor | Pihkala-Posti, Laura | |
dc.contributor.editor | Hanska, Jussi | |
dc.date.accessioned | 2022-01-11T09:47:58Z | |
dc.date.available | 2022-01-11T09:47:58Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Torvelainen, P., Tarnanen, M., Aalto, E., Hankala, M., & Kainulainen, J. (2021). Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana. In E. Luukka, A. Palomäki, L. Pihkala-Posti, & J. Hanska (Eds.), <i>Opetuksen ja oppimisen ytimessä</i> (pp. 119-141). Tampereen yliopisto. Ainedidaktisia tutkimuksia, 19. <a href="http://hdl.handle.net/10138/333969" target="_blank">http://hdl.handle.net/10138/333969</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_103511296 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79289 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden (n=54) kuvauksia tekstien tuottamisesta heidän ensimmäisen yliopistovuotensa aikana. Tutkimusaineistona olivat opiskelijoiden vastaukset lomakekyselyyn heidän ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotenaan. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja kvantifioinnin avulla. Opiskelijat kielensivät tuottaneensa ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana 102 erilaista tekstiä. Heidän tieteellisten tekstien tuottamisen kuvauksistaan hahmotettiin kirjoittajaminään ja tekstin tuottamisen osataitoihin (tekstilaji-, prosessi-, tekniset ja ajattelun taidot) liittyvät näkökulmat. Molempina vuosina korostuivat tekstilaji-, prosessi- ja tekniset taidot ajattelun taitojen kuvauksen jäädessä vähäisemmäksi. Vuoden aikana opiskelijoiden kuvauksissa kirjoittamiseen liittyvät affektiivisuuden ilmaukset vähenivät ja teknisiin taitoihin liittyvät maininnat lisääntyivät. Viestintäkäytänteiden ohjauksessa olisi tuettava sitä, että tiedeyhteisön käytänteet hahmottuvat opiskelijoille kokonaisvaltaisesti. | fi |
dc.description.abstract | This article reports on a study of how pre-service primary education teachers perceive their academic writing during their first academic year. The data consist of material from a qualitative survey (n=54) responded to by the participants at the beginning of their first and second academic year. The data were analysed using qualitative and quantifying content analysis. The findings show that pre-service teachers recognized 102 texts which they had produced during the academic year. Two approaches were identified in the pre-service teachers’ responses: writer identity and sub-skills related to writing (orientation to genres, writing process, technical skills and knowledge construction). Genres, writing process and technical skills occurred more frequently in student responses than
knowledge construction. During the first academic year the affective expressions related to writing decreased and the description of technical skills increased. Based on our findings, the multifold nature of academic writing should be made more explicit for the student during their studies. | en |
dc.format.extent | 317 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Tampereen yliopisto | |
dc.relation.ispartof | Opetuksen ja oppimisen ytimessä | |
dc.relation.ispartofseries | Ainedidaktisia tutkimuksia | |
dc.relation.uri | http://hdl.handle.net/10138/333969 | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | luokanopettajaopiskelijat | |
dc.subject.other | akateeminen viestintä | |
dc.subject.other | pre-service teachers | |
dc.subject.other | academic literacies | |
dc.subject.other | academic writing | |
dc.title | Luokanopettajaopiskelijat tekstien tuottajina yhden yliopistovuoden aikana | |
dc.type | bookPart | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202201111067 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teknologiakasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Vuorovaikutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Technology Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Interaction | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-952-5993-32-5 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 119-141 | |
dc.relation.issn | 1799-9596 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | tekstilajit | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | kirjoittaminen | |
dc.subject.yso | tiedeviestintä | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | tieteellinen ajattelu | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.subject.yso | tieteellinen kirjoittaminen | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9540 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2512 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p24509 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10746 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7836 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14612 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6652 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A3 | |