Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKokko, Tuomas
dc.contributor.authorLähde, Enni
dc.date.accessioned2021-12-21T08:49:24Z
dc.date.available2021-12-21T08:49:24Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79088
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan massadatan (engl. big data) ja massadata-analytiikan hyödyntämistä verkkokaupoissa liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Datan ja erityisesti massadatan määrä kasvaa vuosi vuodelta ja se tarjoaakin verkkokaupoille mahdollisuuksia hyödyntää sitä monilla eri tavoin. Massadatan kasvun ohella myös verkkokauppojen suosio on kasvanut ja kilpailu on koventunut. Asiakkaat ovat myös entistä tarkempia verkkokauppaa valitessa. Tässä tutkielmassa syvennytäänkin siihen millaisia mahdollisuuksia massadata ja massadata-analytiikka tarjoaa verkkokaupoille ja kuinka niiden avulla voidaan kasvattaa liiketoimintaa. Työssä määritellään termit massadata, massadata-analytiikka ja verkkokauppa, jonka jälkeen vastataan tutkimuksessa esitettyihin tutkimuskysymyksiin ”Kuinka massadataa ja massadata-analytiikkaa voidaan hyödyntää verkkokaupoissa?” ja ”Mitä hyötyä massadatan ja massadata-analytiikan käyttäminen tarjoaa verkkokaupoille?”. Tutkielman keskeinen tulos on, että massadatan ja massadata-analyysin tarjoamat mahdollisuudet ulottuvat monelle osa-alueelle, jotka jaetaan tässä tutkielmassa kuuteen osa-alueeseen: personointiin, dynaamiseen hinnoitteluun, asiakaspalveluun, toimitusketjuun, turvallisuuteen ja ennustaviin analyytikoihin. Kirjallisuuden perusteella voidaan huomata, että massadataa hyödyntämällä verkkokaupat voivat esimerkiksi optimoida resursseja tehokkaammin, parantaa myyntiä ja voittoa, rakentaa uskollisuutta asiakkaitansa kohtaan ja viestiä sidosryhmien kanssa monikanavaisesti.fi
dc.description.abstractThis bachelor’s thesis examines the utilization of big data and big data analytics in e-commerce from a business perspective. The amount of data and big data is growing year by year and that offers e-commerce the opportunity to take advantage of it in many different aspects. At the same time with the big data growing, the popularity of online shopping has also increased, and competition has intensified. Customers are also more specific when choosing an online store. This Bachelor’s thesis delves into the opportunities of big data and big data analytics offer for e-commerce and how those things can be used to make a growth in business. This work defines the terms big data, big data analytics and e-commerce. After that the research questions “How can big data and big data analytics be utilized in e-commerce?” and “What are the key benefits of using big data and big data analytics in e-commerce?” are answered. The key findings of the thesis are that the possibilities offered by big data and big data analysis extend to many areas, which in this work are divided into six areas: personalization, dynamic pricing, customer service, supply chain, security, and predictive analysis. Based on the literature, by leveraging mass data, e-commerce’s can, for example, optimize resources more efficiently, improve sales and profits, build loyalty to their customers, and communicate with stakeholders in multiple channels.en
dc.format.extent30
dc.language.isofi
dc.titleMassadatan ja massadata-analytiikan hyödyntäminen verkkokaupoissa : liiketoiminnallinen näkökulma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112216070
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysobig data
dc.subject.ysoverkkokauppa
dc.subject.ysoliiketoiminta
dc.subject.ysodata
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot