Massadatan ja massadata-analytiikan hyödyntäminen verkkokaupoissa : liiketoiminnallinen näkökulma
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan massadatan (engl. big data) ja massadata-analytiikan hyödyntämistä verkkokaupoissa liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Datan ja erityisesti massadatan määrä kasvaa vuosi vuodelta ja se tarjoaakin verkkokaupoille mahdollisuuksia hyödyntää sitä monilla eri tavoin. Massadatan kasvun ohella myös verkkokauppojen suosio on kasvanut ja kilpailu on koventunut. Asiakkaat ovat myös entistä tarkempia verkkokauppaa valitessa. Tässä tutkielmassa syvennytäänkin siihen millaisia mahdollisuuksia massadata ja massadata-analytiikka tarjoaa verkkokaupoille ja kuinka niiden avulla voidaan kasvattaa liiketoimintaa. Työssä määritellään termit massadata, massadata-analytiikka ja verkkokauppa, jonka jälkeen vastataan tutkimuksessa esitettyihin tutkimuskysymyksiin ”Kuinka massadataa ja massadata-analytiikkaa voidaan hyödyntää verkkokaupoissa?” ja ”Mitä hyötyä massadatan ja massadata-analytiikan käyttäminen tarjoaa verkkokaupoille?”. Tutkielman keskeinen tulos on, että massadatan ja massadata-analyysin tarjoamat mahdollisuudet ulottuvat monelle osa-alueelle, jotka jaetaan tässä tutkielmassa kuuteen osa-alueeseen: personointiin, dynaamiseen hinnoitteluun, asiakaspalveluun, toimitusketjuun, turvallisuuteen ja ennustaviin analyytikoihin. Kirjallisuuden perusteella voidaan huomata, että massadataa hyödyntämällä verkkokaupat voivat esimerkiksi optimoida resursseja tehokkaammin, parantaa myyntiä ja voittoa, rakentaa uskollisuutta asiakkaitansa kohtaan ja viestiä sidosryhmien kanssa monikanavaisesti.
...
This bachelor’s thesis examines the utilization of big data and big data analytics in e-commerce from a business perspective. The amount of data and big data is growing year by year and that offers e-commerce the opportunity to take advantage of it in many different aspects. At the same time with the big data growing, the popularity of online shopping has also increased, and competition has intensified. Customers are also more specific when choosing an online store. This Bachelor’s thesis delves into the opportunities of big data and big data analytics offer for e-commerce and how those things can be used to make a growth in business. This work defines the terms big data, big data analytics and e-commerce. After that the research questions “How can big data and big data analytics be utilized in e-commerce?” and “What are the key benefits of using big data and big data analytics in e-commerce?” are answered. The key findings of the thesis are that the possibilities offered by big data and big data analysis extend to many areas, which in this work are divided into six areas: personalization, dynamic pricing, customer service, supply chain, security, and predictive analysis. Based on the literature, by leveraging mass data, e-commerce’s can, for example, optimize resources more efficiently, improve sales and profits, build loyalty to their customers, and communicate with stakeholders in multiple channels.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Massadatan hyödyntäminen toimitusketjussa
Tarvainen, Jenna (2019)Suuria määriä dataa muodostuu jatkuvasti monista eri lähteistä niin yrityksien sisältä kuin ulkopuolelta. Tällaista nopeasti muodostuvaa ja monissa eri muodoissa olevaa valtavaa määrää dataa kutsutaan massadataksi. Yritykset ... -
Massadatan hyödyntäminen rikollisuuden ehkäisyssä
Räsänen, Kristian (2021)Erilaisten sensorien, mobiililaitteiden ja muiden teknologisten sovellusten kehitys on mahdollistanut suurten ja nopeasti kasvavien datamäärien keräämisen ja lähes reaaliaikaisen analysoinnin. Useista lähteistä kerättyä, ... -
Massadatan ja analytiikan hyödyntäminen pk-yrityksissä
Krats, Henri (2019)Digitaalisen datan määrä kasvaa kiihtyvää vauhtia ja dataa pidetään nykyään yritysten ja organisaatioiden tärkeänä liiketoiminnallisena voimavarana. Datan määrä on jo vuosia ollut niin suuri, että puhutaankin ... -
Datan ja data-analytiikan hyödyntäminen joukkueurheilussa
Mahlberg, Kaarlo (2022)Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja siinä tarkastellaan kuinka dataa ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää joukkueurheilussa ja voidaanko sen avulla saavuttaa kilpailuetua muihin kilpailijoihin nähden. Datan ... -
Data-analytiikan hyödyntäminen markkinoinnissa
Laakso, Lasse (2023)Datan määrä maailmassa on kasvanut räjähdysmäisesti teknologian kehittymisen myötä viime vuosikymmeninä. Hurjaa vauhtia kiihtyvä kasvu tuottaa jatkuvasti tuoretta dataa saataville, mikä tarjoaa mahdollisuuden dataan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.