Massadatan ja massadata-analytiikan hyödyntäminen verkkokaupoissa : liiketoiminnallinen näkökulma

Abstract
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan massadatan (engl. big data) ja massadata-analytiikan hyödyntämistä verkkokaupoissa liiketoiminnallisesta näkökulmasta. Datan ja erityisesti massadatan määrä kasvaa vuosi vuodelta ja se tarjoaakin verkkokaupoille mahdollisuuksia hyödyntää sitä monilla eri tavoin. Massadatan kasvun ohella myös verkkokauppojen suosio on kasvanut ja kilpailu on koventunut. Asiakkaat ovat myös entistä tarkempia verkkokauppaa valitessa. Tässä tutkielmassa syvennytäänkin siihen millaisia mahdollisuuksia massadata ja massadata-analytiikka tarjoaa verkkokaupoille ja kuinka niiden avulla voidaan kasvattaa liiketoimintaa. Työssä määritellään termit massadata, massadata-analytiikka ja verkkokauppa, jonka jälkeen vastataan tutkimuksessa esitettyihin tutkimuskysymyksiin ”Kuinka massadataa ja massadata-analytiikkaa voidaan hyödyntää verkkokaupoissa?” ja ”Mitä hyötyä massadatan ja massadata-analytiikan käyttäminen tarjoaa verkkokaupoille?”. Tutkielman keskeinen tulos on, että massadatan ja massadata-analyysin tarjoamat mahdollisuudet ulottuvat monelle osa-alueelle, jotka jaetaan tässä tutkielmassa kuuteen osa-alueeseen: personointiin, dynaamiseen hinnoitteluun, asiakaspalveluun, toimitusketjuun, turvallisuuteen ja ennustaviin analyytikoihin. Kirjallisuuden perusteella voidaan huomata, että massadataa hyödyntämällä verkkokaupat voivat esimerkiksi optimoida resursseja tehokkaammin, parantaa myyntiä ja voittoa, rakentaa uskollisuutta asiakkaitansa kohtaan ja viestiä sidosryhmien kanssa monikanavaisesti.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202112216070Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share