dc.contributor.advisor | Tuomi, Kirsi | |
dc.contributor.author | Kettumäki, Tanja | |
dc.date.accessioned | 2021-12-21T07:41:57Z | |
dc.date.available | 2021-12-21T07:41:57Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79080 | |
dc.description.abstract | Tämä pedagogisterapeuttinen kandidaatintutkielma vastaa taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän uusiin opetussuunnitelmiin kirjattuihin tavoitteisiin opettaa improvisaatiota musiikkioppilaitoksissa. Tutkimuksessa syvennyttiin tarkastelemaan, miten liikeimprovisaatio vaikuttaa pääinstrumentilla improvisoimiseen.
Tutkimuksen menetelmänä oli videoavusteinen palautehaastattelu. Tutkimus toteutettiin musiikkioppilaitoksessa, jossa yhdelle aikuiselle huiluoppilaalle annettiin yhteensä kuusi improvisaatiotuntia keväällä 2021, joista kolmella ensimmäisellä tunnilla keskityttiin soittoimprovisaatioon ja kolmella viimeisellä tunnilla otetiin mukaan liikeimprovisaatio. Tunnit videoitiin ja niistä muokattiin video, joka katsottiin jälkikäteen haastattelun yhteydessä elokuussa 2021. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällön analyysiä.
Tutkimuksen myötä löytyi termi liikesoittoimprovisaatio ja sen todettiin vapauttavan, yhdistävän, auttavan itseilmaisussa ja omien rajojen tutkimisessa, antavan rohkeutta sekä parantavan soittotekniikkaa. Kehollinen lähestyminen soittoimprovisaatioon mahdollisti sen, että soittamisesta saattoi tulla itseilmaisun väline omaksi iloksi, mikä on opetussuunnitelmissakin yksi tärkeimmistä tavoitteista.
Tutkimustulokset rohkaisevat tekemään jatkotutkimuksia liikesoittoimprovisaatiosta; soittoteknisten arvojen lisäksi näyttää siltä, että sillä voidaan auttaa oppilasta saamaan kosketus omiin tunteisiinsa. Pedagogisen sekä terapeuttisen opetusotteen yhdistäminen tuntuu olevan eduksi oppilaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin sekä tasapainoisen elämän saavuttamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 34 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikesoittoimprovisaatio | |
dc.subject.other | liike | |
dc.subject.other | soitto | |
dc.subject.other | improvisaatio | |
dc.subject.other | kehotuntemus | |
dc.title | Liikesoittoimprovisaatio : kehotietoisuudella apua soittoimprovisaatioon | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202112216062 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkiterapia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Therapy | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3053 | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | improvisointi | |
dc.subject.yso | tanssi | |
dc.subject.yso | musiikkiterapia | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | ruumiillisuus | |