Ryhmäimprovisaatio toimijuuden tukena lapsikuorossa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoitus on testata soittimilla tapahtuvan ryhmäimprovisaatiomenetelmän toimivuutta vuorovaikutuksen aktivoimisessa lapsikuorossa. Tutkimuksessa seurataan musiikillisten aloitteiden ja yhteisen soiton synkronisaation muutosta kahden ryhmäimprovisaatiokerran välillä.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa käytettiin myös määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista sisällön analyysin menetelmää. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällön analyysin mukaisesti. Tutkimuskohteena on seurakunnan lapsikuorosta 3 tutkimukseen valikoitunutta las-ta. Aineistona on videoidut improvisaatiotuokiot ensimmäisestä ja viimeisestä ryhmäimprovisaatiokerrasta.
Tutkimustulokset osoittivat, että musiikillisten aloitteiden määrä lisääntyi lapsella, joka oli aikaisemmin kuorossa passiivinen laulaja ja taas väheni aktiivisesti kuorossa laulavalla kahdella lapsella. Soiton synkronisaatio lisääntyi kaikilla lapsilla. Aloitteiden määrällä ei nähty olevan yhteyttä synkronisaation pituuteen.
Tuloksien ja videolta tehtyjen havaintojen perusteella ryhmäimprovisaatio toimii lapsikuorossa aktiivisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Soiton synkronisaation lisääntymistä tukee vuorovaikutuksellisen musiikillisuuden teoria, jonka mukaan ihmisellä on luontainen taipumus hakeutua toisen ihmisen kanssa samaan rytmiin, joka taas johtaa musiikilliseen synkronisaatioon.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikin tunnekokemukset toimijuuden ja hyvinvoinnin rakentajina
Saarikallio, Suvi (Sibelius-Akatemia, 2023)Artikkeli tarkastelee musiikin olemusta tunteiden tavoittajana oppilaiden kokemusmaailmassa ja osana musiikkikasvatustyötä, nostaen tunnetasoisen kokemisen keskiöön pyrkiessämme ymmärtämään oppilaiden vuorovaikutustaitoja, ... -
”Olen surrealistinen flamenco-modulaari wannabehuilisti myös arkielämässä” : musiikin, identiteetin ja toimijuuden kietoutuneisuus elämäkerrallisessa puheessa
Siltavuori, Sari (2023)Maisteritutkielmani käsittelee sitä, miten musiikillinen identiteetti ja musiikillinen toimijuus rakentuvat omaelämäkerrallisessa puheessa. Omaelämäkerrallinen puhe tässä tutkimuksessa tarkoittaa sekä puhuttua että ... -
Luokanopettajien toimijuuden ilmentyminen opettajien kokemuksissa sekä toimijuutta edistävät ja ajoittavat tekijät varhaisen englannin kielen opetuksessa
Heinänen, Tessa (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajien toimijuus ilmenee opettajien kokemuksissa varhaisen englannin kielen opetuksessa. Lisäksi haluttiin selvittää, mitkä tekijät edistävät ja rajoittavat ... -
Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Nisonen, Ida Elina (2020)Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ... -
Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa
Haatainen, Hanna (2016)Hanna Haatainen (2016). Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma, 99 s., 4 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.