Tuotemerkkikannattavuus ja vähittäismyyntiketjun keskusyksikön toiminnan tehokkuus - tapaustutkimus
Tekijät
Päivämäärä
2021Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Vähittäismyynti on erittäin hintakilpailtu toimiala, ja sen vuoksi alan yritysten on jatkuvasti kehitettävä toimintaansa ja oltava kustannustietoisempia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on hyödyntää toimintolaskentaa vähittäismyyntiketjun tuotemerkkikannattavuuden ja ketjun keskusyksikön tehokkuuden arvioimi-seen. Tutkimus on toteutettu vähittäismyyntiä harjoittavan ketjun keskusyksi-kössä, joka huolehtii ketjun tavaranhankinnasta, markkinoinnista ja verkkokau-pan ylläpidosta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin konstruktiivinen tutkimus. Tavoitteena oli luoda yrityskohtainen toimintolaskentamalli tuotemerkkikannattavuuden ja keskusyksikön toiminnan tehokkuuden arvioimiseksi. Tutkimuksen teoreetti-nen osa käsittelee toimintolaskentaa, sen taustaa ja käyttökohteita sekä hankin-tatoimintaa. Tutkimuksen empiirisessä osassa raportoidaan, kuinka tutkimuk-sessa käytettävät kustannukset, toiminnot ja kustannusajurit määriteltiin, ja kuinka niitä hyödyntäen luotiin yrityskohtainen toimintolaskentamalli. Lopuksi raportissa analysoidaan toimintolaskennan tuottamia tuloksia.
Analyysin perusteella voitiin tehdä kaksi johtopäätöstä. Ensiksi, yrityksen 40 tär-keimmästä tuotemerkistä 20 oli kannattavia ja 3 hyvin kannattamattomia. Toiseksi, keskusyksikön toimintaa voi pitää melko tehokkaana, sillä yrityksen henkilöstö on oikein mitoitettu ja keskittyy pääasiassa ydintoimintojen tekemi-seen. Toimintamalliin kuuluu lisäksi verkostomaisuus, jossa yritys tuottaa osan ydintoiminnoistaan ostopalveluina yhteistyössä kumppaniyritysten kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kustannuslaskenta ja avoin hinnoittelu lisäarvoa tuottavana palveluna molemmin puolin monopolistisessa partnerisuhteessa
Koskenniemi, Simo (2017)Tässä tutkimuksessa toteutetaan, mitataan, tarkastellaan ja arvioidaan toimintolaskentaa ja kustannuksiin perustuvaa kokonaan nimikekohtaisesti avointa hinnoittelupolitiikkaa lisäarvoa tuovana palveluna pitkäaikaisissa ... -
Toimintolaskennan kehittäminen IT-alan palveluita tuottavassa yrityksessä
Merijärvi, Outi (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan toimintolaskennan kehittämistä case-yrityksen jatkuvia IT-palveluita tuottavassa yksikössä. Tutkimuksessa kehitetään toimintolaskentajärjestelmä, jonka avulla pystytään tarkastelemaan ... -
Aikaperusteisen toimintolaskennan soveltuminen luovan alan projektiliiketoimintaan
Jokinen, Joonas (2019)Tutkielmassa kehitettiin kohdeyritykselle aikaperusteinen toimintolaskenta kustannusperusteisen hinnoittelun tueksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Mainostoimiston liiketoiminta muodostuu asiakasprojekteista, jotka ovat ... -
Tuotekustannuslaskennan parantaminen kustannuslaskentajärjestelmissä
Pirttilä, Tiitus (2023)Jokainen yritys laskee omia kustannuksiaan vähintäänkin lainsäädännöllisestä näkökulmasta, mutta kustannuslaskennalla on myös merkittävä rooli yrityksen johdon tukemisessa. Kehittyneempi teknologia tarjoaa uusia mahdollisuuksia ... -
Aikaperusteisen toimintolaskennan käyttöönotto pk-yrityksen huollon kustannuslaskennassa
Korpelainen, Anna (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.