Kustannuslaskenta ja avoin hinnoittelu lisäarvoa tuottavana palveluna molemmin puolin monopolistisessa partnerisuhteessa
Tässä tutkimuksessa toteutetaan, mitataan, tarkastellaan ja arvioidaan toimintolaskentaa ja kustannuksiin perustuvaa kokonaan nimikekohtaisesti avointa hinnoittelupolitiikkaa lisäarvoa tuovana palveluna pitkäaikaisissa liiketoimintasuhteissa. Tutkimuksen pohjaksi rakennetaan laaja-alaisesti sovellettavaa teoriaa niin toimintolaskennasta, liikeaika-analyyseistä, verkostoteoriasta kuin peliteoriastakin.
Case-tutkimuksen käytännön osuudessa analysoidaan, mitä haasteita on toimintolaskennan toteutuksessa ja sen pohjalle perustuvan hinnoittelumallin luonnissa ja sopimisessa, millaisia pitkän ja lyhyen aikavälin haasteita ja intressiristiriitoja malleihin helposti sisältyy sekä esitetään, miten ja millaisilla ehdoilla malli on todellisessa teollisen valmistamisen pitkäaikaisessa partnerisuhteessa implementoitu käyttöön ja miten laskenta ja hinnoittelumalli on toteutettu. Lisäksi analysoidaan malliin liittyviä haasteita sekä niiden laimentamiseksi neuvoteltuja sopimuspykäliä – miten esimerkiksi varmistutaan siitä, että toimittajan kustannuksia alentavat hintaneuvottelut, kehitysideat ja investoinnit ovat aina molempien näkökulmasta taloudellisesti kannattavia toteuttaa.
Keskeisimpänä tutkimuksen fokuksena tarkastellaan noin neljän vuoden aikajänteellä toimintolaskentaa ja avointa hinnoittelua, paitsi sen suorista hyödyistä päätöksenteon tueksi saatavan informaation lisääntyessä ja tarkentuessa, myös siitä näkökulmasta, että olisiko toimintolaskennasta ja avoimesta hinnoittelusta etenkin pitkäaikaisissa liiketoimintasuhteissa – sellaisissa, joissa ostajan ja tavarantoimittajan suhde on muuttunut molemmin puolin monopolistiseksi – lisäarvoa tuottavaksi palveluksi. Toisin sanoen tarkasteltiin viitekehystä, jossa toimittajan laskema hyvin toteutettava ja paljon tarkkaa informaatiota sisältävä kustannuslaskentadata ja sen pohjalta analysoitavat tunnusluvut avataan kokonaisuudessaan ja muodostuvat asiakkaalle rahan arvoiseksi palveluksi ja kilpailueduksi partnereiden välisessä liiketoiminnassa ja saman organisaation eri organisaatiorakenteiden välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29613]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Aikaperusteisen toimintolaskennan soveltuminen luovan alan projektiliiketoimintaan
Jokinen, Joonas (2019)Tutkielmassa kehitettiin kohdeyritykselle aikaperusteinen toimintolaskenta kustannusperusteisen hinnoittelun tueksi ja kannattavuuden parantamiseksi. Mainostoimiston liiketoiminta muodostuu asiakasprojekteista, jotka ovat ... -
Toimintolaskennan kehittäminen IT-alan palveluita tuottavassa yrityksessä
Merijärvi, Outi (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan toimintolaskennan kehittämistä case-yrityksen jatkuvia IT-palveluita tuottavassa yksikössä. Tutkimuksessa kehitetään toimintolaskentajärjestelmä, jonka avulla pystytään tarkastelemaan ... -
Tuotemerkkikannattavuus ja vähittäismyyntiketjun keskusyksikön toiminnan tehokkuus - tapaustutkimus
Koistinen, Elisa (2021)Vähittäismyynti on erittäin hintakilpailtu toimiala, ja sen vuoksi alan yritysten on jatkuvasti kehitettävä toimintaansa ja oltava kustannustietoisempia. Tämän tutkimuksen tavoitteena on hyödyntää toimintolaskentaa ... -
Kaksipa tähteä taivahalla molemmin puolin kuuta (2/4 d)
Tuntematon tekijä (s. d.) -
Monikielinen maahanmuuttajataustainen oppija englanninopetuksessa : kokemuksia opettajanpöydän molemmin puolin
Nakari, Hanna; Salvanto, Emmi (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää monikielisten maahanmuuttajataustaisten oppijoiden kokemuksia englannin opiskelusta. Oppijoiden kokemuksia tarkasteltiin kielenopiskelun affektiivisten tekijöiden eli motivaation, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.