Congresswoman Alexandria Ocasio-Cortez’s 2020 re-election campaign on Twitter : A discourse analytic study
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Pro Gradu –tutkielma tarkastelee yhdysvaltalaisen edustajanhuoneen jäsenen Alexandria Ocasio-Cortezin poliittista viestintää ja viestintästrategioita sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kasvattaessa suosiotaan myös sen rooli poliittisen viestinnän kanavana on muuttunut yhä tärkeämmäksi. Sosiaalisen median kanavista erityisesti Twitter on noussut suosituksi poliittisen kommunikaation välineeksi. Twitter tarjoaa niin poliitikoille kuin kansalaisille uudenlaisia interaktiivisia mahdollisuuksia viestiä poliittisesti ja moni poliitikko hyödyntää Twitteriä osana vaalikampanjointiaan.
Ocasio-Cortez tuli tunnetuksi vuonna 2018, kun hänestä tuli Yhdysvaltojen historian nuorin kongressiin valittu nainen. Ocasio-Cortez tunnetaan myös aktiivisesta sosiaalisen median käytöstään sekä suurista sosiaalisen median seuraajamääristään. Tämän myötä hänestä on tullut lyhyessä ajassa yksi yhdysvaltalaisen politiikan tunnetuimmista nimistä.
Tutkielma keskittyy Ocasio-Cortezin poliittiseen viestintään Twitterissä vuoden 2020 demokraattisen puoleen esivaaleja edeltävänä aikana. Tutkimuksessa analysoitiin 111 Ocasio-Cortezin kesäkuussa 2020 julkaisemaa tviittiä hyödyntäen laadullista diskurssianalyysia. Tutkielma pyrki selvittämään millaisia diskursiivisia strategioita Ocasio-Cortez käyttää viestiessään Twitterissä ja millä keinoin hän toteuttaa näitä strategioita. Tutkimustulokset osoittivat Ocasio-Cortezin hyödyntäneen tviiteissään erityisesti solidaarisuus- ja personointistrategioita. Hän pyrki ilmaisemaan solidaarisuutta pronominivalinnoilla, ilmaisemalla kiitollisuutta sekä osoittamalla tukensa muille ehdokkaille. Personointistrategiaa hän puolestaan toteutti julkaisemalla henkilökohtaisia ja tunnepitoisia tviittejä sekä käyttämällä koodinvaihtoa. Analyysissa nousi myös esiin Ocasio-Cortezin viestinnän vuorovaikutteisuus ja hänen havaittiin hyödyntävän Twitterin tarjoamia interaktiivisia mahdollisuuksia keskimääräistä enemmän.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29149]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
"Trump is an equal opportunity insulter" : a discourse analysis of political discourse in Democratic and Republican social media
Mettomäki, Anu (2021)Diskurssit, eli kielenkäyttötavat, voivat vaikuttaa ihmisten asenteisiin, tapaan nähdä maailma ja toimintatapoihin merkittävästi. Tähän suhteuttaen poliittisten diskurssien rooli on merkittävä, koska ne saavuttavat suuren ... -
“A Shameless Ideology of Shameless Women” : Positioning the Other in Social Media Discourse Surrounding a Women’s Rights Movement in Pakistan
Sadaf, Shomaila; Siitonen, Marko (SAGE Publications, 2022)This study analyzes social media (YouTube) discourse related to Aurat March 2019, a women’s rights movement in Pakistan. Using a discourse analytical approach that draws on the premises of Positioning theory, the analysis ... -
An anatomy of the infodemic : a critical discourse analysis of coronavirus misinformation on Twitter
Kuja-Kyyny, Laura (2022)Maailman terveysjärjestö WHO julisti koronaviruspandemian (COVID-19) maaliskuussa 2020. Pian sen jälkeen järjestön johtaja ilmoitti maailman taistelevan ei vain pandemiaa, vaan myös infodemiaa vastaan. Infodemia on tilanne, ... -
“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
Kortesoja, Heidi (2020)Tässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen ...