Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLeppänen, Sirpa
dc.contributor.advisorPiirainen-Marsh, Arja
dc.contributor.authorSalonen, Roosa-Mari
dc.date.accessioned2021-12-20T08:42:32Z
dc.date.available2021-12-20T08:42:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/79035
dc.description.abstractPro Gradu –tutkielma tarkastelee yhdysvaltalaisen edustajanhuoneen jäsenen Alexandria Ocasio-Cortezin poliittista viestintää ja viestintästrategioita sosiaalisessa mediassa. Sosiaalisen median kasvattaessa suosiotaan myös sen rooli poliittisen viestinnän kanavana on muuttunut yhä tärkeämmäksi. Sosiaalisen median kanavista erityisesti Twitter on noussut suosituksi poliittisen kommunikaation välineeksi. Twitter tarjoaa niin poliitikoille kuin kansalaisille uudenlaisia interaktiivisia mahdollisuuksia viestiä poliittisesti ja moni poliitikko hyödyntää Twitteriä osana vaalikampanjointiaan. Ocasio-Cortez tuli tunnetuksi vuonna 2018, kun hänestä tuli Yhdysvaltojen historian nuorin kongressiin valittu nainen. Ocasio-Cortez tunnetaan myös aktiivisesta sosiaalisen median käytöstään sekä suurista sosiaalisen median seuraajamääristään. Tämän myötä hänestä on tullut lyhyessä ajassa yksi yhdysvaltalaisen politiikan tunnetuimmista nimistä. Tutkielma keskittyy Ocasio-Cortezin poliittiseen viestintään Twitterissä vuoden 2020 demokraattisen puoleen esivaaleja edeltävänä aikana. Tutkimuksessa analysoitiin 111 Ocasio-Cortezin kesäkuussa 2020 julkaisemaa tviittiä hyödyntäen laadullista diskurssianalyysia. Tutkielma pyrki selvittämään millaisia diskursiivisia strategioita Ocasio-Cortez käyttää viestiessään Twitterissä ja millä keinoin hän toteuttaa näitä strategioita. Tutkimustulokset osoittivat Ocasio-Cortezin hyödyntäneen tviiteissään erityisesti solidaarisuus- ja personointistrategioita. Hän pyrki ilmaisemaan solidaarisuutta pronominivalinnoilla, ilmaisemalla kiitollisuutta sekä osoittamalla tukensa muille ehdokkaille. Personointistrategiaa hän puolestaan toteutti julkaisemalla henkilökohtaisia ja tunnepitoisia tviittejä sekä käyttämällä koodinvaihtoa. Analyysissa nousi myös esiin Ocasio-Cortezin viestinnän vuorovaikutteisuus ja hänen havaittiin hyödyntävän Twitterin tarjoamia interaktiivisia mahdollisuuksia keskimääräistä enemmän.fi
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherpolitical discourse
dc.titleCongresswoman Alexandria Ocasio-Cortez’s 2020 re-election campaign on Twitter : A discourse analytic study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112206018
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysopolitiikka
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysopolitics
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot