Learning to express time and cause : a systemic functional linguistic perspective
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus käsittelee yläkoululaisten oppijakielen piirteitä ns. CLIL-opetuksen kontekstissa (content and language integrated learning). Tutkimuksessa tarkastellaan suomenkielisen yläkoulun oppijoiden kielenkäyttöä historian oppiaineen englanninkielisissä kirjoitelmissa. Oppiaineen sisällön ja kielen oppimista tarkastellaan historian oppiaineen kielenkäytön tapoihin sosiaalistumisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, 1) millaisia kielellisiä valintoja oppilaat tekevät ilmaistessaan historian oppiaineen keskeisiä merkityssisältöjä aikaa ja kausaalisia syy-seuraus -suhteita, 2) miten historian kirjoitelmat rakentuvat ja 3) miten oppilaiden käyttämät ajan ja kausaliteetin ilmaukset vastaavat edellytetyn historian tekstilajin (genren) käytänteitä. Tutkimuksen aineistona on kuusi yläkoulun 7. luokan oppilaan kirjoitelmaa englanninkieliseltä historian kurssilta. Systeemis-funktionaaliseen kieliteoriaan perustuvan tutkimuksen analyysimenetelmänä sovelletaan genreanalyysia, erityisesti Caroline Coffinin (2006) esittelemän historian diskurssin tekstilajikuvauksen mukaan.
Tutkimusanalyysi osoittaa, että historian tekstilajit sekoittuvat oppilaiden kirjoitelmissa. Kirjoitelmien rakenne noudattaa selittävän tekstilajin (explaining genre) jaksoja, mutta jaksojen sisällä kirjoittajat käyttävät puhekielen omaisia, narratiivisen tekstilajin (recording genre) mukaisia ilmauksia ja kielellisiä rakenteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Exploring the Relationship between CLIL and L1 Ability in Finland : Analyzing Written and Oral Production
Launonen, Peter; Roiha, Anssi; Maijala, Minna (Universidad de la Sabana, 2022)This study explores the relationship between CLIL and L1 ability in a Finnish secondary education context. The study is based on the analysis of L1 written and oral productions of four ninth-grade students (2 CLIL and 2 ... -
Teachers' beliefs about learning and language as reflected in their views of teaching materials for Content and Language Integrated Learning (CLIL)
Bovellan, Eveliina (University of Jyväskylä, 2014) -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Määttä, Liisa (2014)Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ... -
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ...