Lapsen kokeman minäpystyvyyden ja tehtävätilannekäyttäytymisen yhteys sekä matematiikan taitojen kehittyminen alkuopetusikäisillä
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Minäpystyvyyden uskotaan olevan keskeisessä osassa tarkasteltaessa lasten oppimismotivaatiota, käyttäytymistä oppimistilanteissa sekä taitojen kehittymistä. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lapsen kokeman minäpystyvyyden yhteyttä käyttäytymiseen tehtävätilanteessa ja taitojen kehittymiseen matematiikassa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä minäpystyvyyden ja käyttäytymisen väliseen yhteyteen. Aineisto on peräisin Jyväskylän yliopiston FLARE-hankkeesta (2016–2018), johon osallistui noin 200 1.–3. luokkalaista oppilasta. Tässä tutkimuksessa käytettiin vain 1. ja 2. luokan keväällä kerättyä aineistoa. Aineistoa kerättiin tietokoneavusteisella kyselyllä, haastatteluilla ja taitotesteillä. Analyysi suoritettiin korrelaatiokertoimien sekä hierarkkisen regressioanalyysin avulla.
Tulosten perusteella 1. luokan minäpystyvyys on yhteydessä sekä 1. että 2. luokan tehtävään suuntautuneeseen, mutta vain 1. luokan tehtävää välttävään käyttäytymiseen. Sukupuoli ei näyttänyt olevan yhteydessä minäpystyvyyden ja tehtävää välttävän käyttäytymisen yhteyteen. Sen sijaan sukupuoli oli yhteydessä minäpystyvyyden ja tehtävään suuntautuneen käyttäytymisen yhteyteen näkyen molemmilla positiivisesti, mutta pojilla voimakkaammin. 1. luokan tehtävää välttävä käyttäytyminen on yhteydessä lapsen 1. luokalla kokeman minäpystyvyyden ja 2. luokan taitojen väliseen yhteyteen, kun minäpystyvyys on korkea. Minäpystyvyyden ollessa matala yhteyttä ei ole. Tulokset tukevat ajatusta siitä, että hyvä minäpystyvyys aikaansaa tehtävään suuntautunutta ja huono minäpystyvyys lisää tehtävää välttävää käyttäytymistä. Hyvä minäpystyvyys vähentää tehtävää välttävää käyttäytymistä ja parantaa taitojen kehittymistä, joten siihen on syytä kiinnittää huomiota.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Matematiikan taidot ja niihin yhteydessä olevat motivationaaliset tekijät
Könönen, Saara (2014) -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ... -
Sisäisen vahvuuden ja vahvuuden ihmissuhteissa yhteys matematiikan minäpystyvyyden muutokseen 3. luokalta 4. luokalle tytöillä ja pojilla
Jyrävä, Meri (2019)Tässä tutkimuksessa selvitetään sisäisen vahvuuden sekä vahvuuden ihmissuhteissa yhteyksiä matematiikan minäpystyvyyden muutokseen kolmannen luokan syksystä neljännen luokan syksyyn. Lisäksi tarkastellaan, ovatko nämä ... -
Kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitojen ennustajana ensimmäisellä luokalla
Bom, Venla; Ketola, Meri (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, ennustavatko kodin informaali numeraalinen oppimisympäristö ja vanhempien matematiikan taidot lasten matematiikan taitoja ensimmäisellä luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän ... -
Kestävyyskunnon ja motoristen taitojen yhteys matemaattiseen osaamiseen kahdeksasluokkalaisilla
Niskanen, Jenna; Hakulinen, Niko (2024)Aiemmissa tutkimuksissa kestävyyskunnolla ja motorisilla taidoilla on havaittu positiivisia yhteyksiä lasten oppimiseen ja koulumenestykseen muun muassa matematiikassa. Psykososiaalisten tekijöiden, kuten minäpystyvyyden ...