Kokemusasiantuntija tukena muutosmatkalla : palautteenanto verkkopohjaisessa elämäntapamuutosinterventiossa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Elämäntapojen muuttaminen tunnetaan haastavana prosessina, johon tarvitaan riittäviä voimavaroja, tukea ja seurantaa. Verkkopohjaisilla elämäntapamuutosinterventioilla, joissa on käytetty muutosta tukevia tekniikoita kuten omaseurantaa, tavoitteen asettamista ja palautteenantoa, on saavutettu positiivisia tuloksia liikunta-aktiivisuudessa ja painonpudotuksessa. Räätälöityä palautetta ja sosiaalista tukea sisältävillä verkkointerventioilla on onnistuttu lisäämään myös käyttäytymistä vahvistavia taustatekijöitä kuten pystyvyyden tunnetta ja motivoitumista omasta terveydestä huolehtimiseen. Verkkointerventioita on perinteisesti toteutettu terveydenhuollon ammattilaisten ohjaamina, mutta myös kokemusasiantuntija-tuettujen interventioiden määrä on viime vuosina lisääntynyt. Kokemusasiantuntijoiden antamalla tuella on havaittu olevan yhteys parempaan sitoutumiseen ja aktiivisuuteen interventiossa. Samantaustaisuutensa vuoksi kokemusasiantuntijan mukanaolo on lisännyt myös luottamusta ja uskottavuutta interventioon.
Tämän tutkimuksen tarkoituksen on kuvata, millaista on kokemusasiantuntijan antama palaute verkkopohjaisessa elämäntapamuutosinterventiossa ylipainoisten aikuisten kirjoittamista verkkopohdintatehtävistä. Pohdintatehtävissä käsitellään elämäntapamuutoksessa onnistumisia ja sudenkuoppia. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirin toteuttamaa kaksivuotista Muutosmatka-tutkimushanketta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Pohdintatehtävistä annetut palautteet sisälsivät kannustavaa, tietoa jakavaa, neuvoja antavaa, toimintaan kehottavaa, kysyvää, vertaistukea tarjoavaa, vahvistavaa, muihin vertaavaa sekä empatiaa ja myötätuntoa osoittavaa palautetta. Molemmissa pohdintatehtävissä tyypillisimmin annettu palaute oli muutostavoitteeseen kohdistuvaa, kannustavaa palautetta. Palautteissa tunnusomaisia piirteitä olivat myös ”pienin askelin” etenemiseen sekä konkreettisuuteen ja realistisuuteen kannustaminen muutosten tekemisessä. Onnistumisiin liittyvistä tehtävistä annetuissa palautteissa korostuivat liikuntaan- ja ravintoon liittyvän tiedon jakaminen ja neuvojen antaminen. Epäonnistumisten (sudenkuopat) yhteydessä yleisimmät palautesisällöt olivat ravintoon ja muutoskäyttäytymiseen liittyvä tiedon jakaminen sekä vertaistuen antaminen. Tulokset osoittavat, että kokemusasiantuntijoiden antamat palautteet ovat sisällöltään monipuolisia, elämäntapamuutosta tukevia palautteita, joissa ilmenee tiedollista, sosiaalista ja muutokseen liittyviin osatekijöihin (motivaatio, pystyvyys) kohdistuvaa tuen antamista
...
Changing a lifestyle is a challenging process requiring adequate recourses, support and
monitoring. Web-based lifestyle changes interventions using behavior change techniques such
as self-monitoring, goal setting and feedback have yielded positive results in terms of physical
activity and weight loss. Online interventions with tailored feedback and social support have
also succeeded in increasing the sense of ability, motivation to take care of ones`s own health
and commitment to the program. Online interventions have traditionally been carried out under
the guidance of healthcare professionals, but the number of interventions led by lay health
worker have also increased in recent years. Support from lay health worker has been found to
be associated with better engagement and activity in intervention. Due to similar backgrounds,
the involvement of lay health worker has also increased confidence and credibility in the
intervention.
The aim of this study is to describe, what kind of feedback lay health workers provide to
overweight adults their online reflection assignments in web-based lifestyle change program.
The reflection assignments deal with success and pitfalls of lifestyle change. This study is part
of a two-year research project conducted by University of Jyväskylä and Central Finland Health
Care District. The material was analyzed by data-driven content analysis.
Nine different types of feedback were identified: supportive, informative, advisory,
encouraging to act, questioning, peer support, affirmative, comparative and emphatic and
compassionate feedback. The feedback most given in both assignments (success and pitfall)
was goal-oriented, encouraging feedback. It was also characterized by encouraging progress in
“small steps” and encouraging concreteness and realism in change making. Feedback on
success related assignments emphasized the sharing information and advice related to exercise
and nutrion. In case of failure (pitfalls) the most common feedback was sharing the information
related to nutrion and change behavior, as well as provision of peer support. The results of this
study shows that lay health workers provide feedback of lifestyle change support that include
motivating, informative and giving social support.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suoritusminäkuvaan kohdistuva palautteenanto vanhemmalta lapselle
Komulainen, Kamilla; Latva-aho, Jenni (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin vanhempien omaan lapseen kohdistamaa palautteenantoa. Palautteenannon kohteena oli lapsen suoritusminäkuva. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, tukevatko vanhempien näkemykset lapsen ... -
Palautteenannon merkitys liikuntatunneilla
Kukkonen, Tuuli (2022)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tarkastella palautteenannon merkitystä koulun liikuntatunneilla. Tutkielmalle perustan loivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, motorista oppimista käsittelevä ... -
"Ainahan se hyvä tuntuu hyvälle, mutta sitte jos on jotai negatiivista ni se pitää myös sanoo.” : Opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta
Boström, Emmi; Keijonen, Jenny (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien ja oppilaiden näkemyksiä ja kokemuksia palautteenannosta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisissa tilanteissa opettajat antavat palautetta ja millaista tämä opettajien ... -
Oppimista ohjaava palaute lukion S23-kurssin verkko-oppimismateriaalin itsenäisessä opiskelussa
Luostarinen, Aki (2015)Tätä pro gradu -tutkielmaa varten on tuotettu lukion S23-kurssin itsenäisesti opiskeltava verkkokoppimateriaalipa- ketti tehtävineen Otavan Opiston nettilukioon. Itsenäisessä verkko-opiskelussa opettajan ja oppijan ... -
Palautteenanto liikunnanopetuksessa : palautteen piirteet, mittarin luotettavuus ja oppilaiden kokemukset palautteesta
Klinga, Eija-Kaisa (2020)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista palautetta opettajat antavat liikuntatunnilla, kuinka palautetta voidaan luotettavasti mitata ja miten oppilaat kokevat saamansa palautteen. Tutkimusaineisto ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.