Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSuni, Minna
dc.contributor.authorKuokkanen, Maria
dc.date.accessioned2021-12-03T06:20:26Z
dc.date.available2021-12-03T06:20:26Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78881
dc.description.abstractOpiskeluvalmiuksia tukevat opinnot (OPVA) ovat ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä käyttöön otettu tuen muoto, joka tarjoaa tukea opiskelijan yksilöllisen tarpeen mukaan siten, että ammatillisen tutkinnon suorittaminen on mahdollista. (L531/2017.) Tarkastelen opettajien kokemuksia S2- ja ammattiopetuksen integroinnista OPVA-opintojen aikana toimijuuden tukemisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää paremmin, miten opetuksen integrointi opetusjärjestelynä opettajien kokemusten perusteella vaikuttaa opiskelijoiden kielellisen ja ammatillisen toimijuuden tukemiseen. Teoreettisena viitekehyksenä on kielenoppimisen vuorovaikutuksellisuutta korostava kieliekologia (van Lier 2000; 2004) ja toimijuuden tukeminen luokkahuonevuorovaikutuksessa (van Lier 2008; Walqui & van Lear 2010). Sovellan CLIL-näkökulmaa toisella kielellä tapahtuvan sisällön oppimisen tarkasteluun (Coyle, Hood & Marsh 2010). Tutkimus on monimenetelmäinen ja laadullinen etnografinen tutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty kahdessa ammatillisessa oppilaitoksessa vuosien 20192021 aikana. Aineisto sisältää puolistrukturoituja teemahaastatteluja ja verkkokyselyn. Analysoin tutkimusaineistoa laadullisen sisällönanalyysin avulla etsimälle teemoille merkityksiä (Laine 2011; Moilanen & Räihä 2001). Tulosten mukaan yhteisen opetuksen suunnittelua ja toteutusta leimasi spontaanius. Syinä tähän olivat sekä suunnittelutyöhön resursoidun ajan puute että haasteet opettajien keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Nämä heijastuivat negatiivisesti käytänteisiin, joilla opiskelijoiden toimijuutta voidaan tukea luokkahuonevuorovaikutuksessa. Tämä kaventaa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden pääsyä heidän toimijuuttaan tukeviin ammatillisiin ja kielellisiin resursseihin. Hallinnolliset järjestelyt eivät tukeneet opettajien kokemuksen mukaan riittävästi myönteisen yhteistyön kehittymistä. Opettajat ilmaisivat voimakkaan tahtonsa yhteisen opetuksen kehittämiseen. Tutkimukseni tuloksia voidaan hyödyntää OPVA-opintojen integroinnin kehittämisessä opiskelijoiden toimijuuden tukemisen näkökulmasta.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropiskeluvalmiuksia tukevat opinnot
dc.subject.otherkieliekologia
dc.titleAmmatti- ja S2-opettajien kokemuksia opetuksen integroinnista : toimijuuden edistäminen opiskeluvalmiuksia tukevien opintojen aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112035879
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysosuomi toisena kielenä
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysointegroitu opetus
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot