Konekäännösten käyttö kieltenopetuksessa edellyttää avointa keskustelua ja koulutusta
Aronen, H. (2021). Konekäännösten käyttö kieltenopetuksessa edellyttää avointa keskustelua ja koulutusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta.12(6). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/konekaannosten-kaytto-kieltenopetuksessa-edellyttaa-avointa-keskustelua-ja-koulutusta
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaAuthors
Date
2021Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
Käsittelen tässä artikkelissa konekäännösohjelmien käyttöä apuvälineenä
kielten opintojaksoilla korkeakoulussa. Apuvälineiden käyttöä ei liene
tarkoituksenmukaista kieltää kielten opetuksessa, mutta opiskelijoilta ei voida
odottaa sisäsyntyistä taitoa käyttää tarjolla olevia mahdollisuuksia vastuullisella
ja oppimista tukevalla tavalla. Taidon kehittämiseen tarvitaan koulutusta, jota
taustoitan tuoreilla tutkimuksilla. Lopuksi esittelen pieniä kokeiluja, joita olen
tehnyt englannin opintojaksoilla ammattikorkeakoulussa. Kokeilujen avulla olen
pyrkinyt antamaan opiskelijoille eväitä ja valmiuksia käyttää konekäännöksiä
vastuullisella tavalla kielen opiskelussa ja työelämässä.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2021/konekaannosten-kaytto-kieltenopetuksessa-edellyttaa-avointa-keskustelua-ja-koulutustaMetadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Työnkuvan muutos : kääntäjästä jälkieditoijaksi
Latomaa, Sirkku; Nurminen, Mary (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Konekäännösten laatu on parantunut huomattavasti vuosien mittaan. Erityisen suuri harppaus otettiin vuonna 2016, jolloin tekoälyteknologian uusinta sukupolvea edustava, syviä neuroverkkoja hyödyntävä NMT (neural machine ... -
Digitaalisen väkivallan kitkeminen edellyttää tutkimusta, koulutusta ja asennemuutosta
Husso, Marita; Piippo, Sisko; Tihveräinen, Sonja (Toinen Aatos Oy, 2024)Digitaalinen väkivalta jää vakavissakin tapauksissa usein tunnistamatta niin tekijöiltä, kohteilta kuin auttavilta tahoilta ja viranomaisilta. Tarvitaan monimuotoista väkivallan tutkimusta, aihepiiriin perehtynyttä koulutusta ... -
LITHME : Language in the Human-Machine Era
Koponen, Maarit; Allkivi-Metsoja, Kais; Pareja-Lora, Antonio; Sayers, Dave; Seresi, Márta (European Association for Machine Translation, 2022)The LITHME COST Action brings together researchers from various fields of study focusing on language and technology. We present the overall goals of LITHME and the network’s working groups focusing on diverse questions ... -
Liikkumisen apuvälineen käyttö lonkkamurtuman jälkeen
Paukkonen, Jonna (2014)TIIVISTELMÄ Jonna Paukkonen (2014). Liikkumisen apuvälineen käyttö lonkkamurtuman jälkeen. Terveystieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto, Gerontologian ja kansanterveyden pro gradututkielma, 43 s. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Iäkkäiden liikkumisen apuvälineiden käyttö, liikkumiskyky ja fyysinen aktiivisuus
Isola, Kaisu (2012)