Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet ja toimivat opetusratkaisut koronaviruspandemian aikana
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Yliopistojen opetushenkilöstö joutui koronaviruspandemian seurauksena siirtymään etäopetukseen keväällä 2020. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin, millaista tukea yliopiston opetushenkilöstö koki tarvitsevansa pandemian aikana ja millaisia toimiviksi koettuja opetusratkaisuja he kohtasivat tai kehittivät pandemian aikaisessa opetuksessa. Tieto on tärkeää, jotta opetushenkilöstöä voidaan tukea tarpeisiin perustuen ja jakaa hyviksi koettuja käytänteitä yliopistoyhteisössä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JYULearn-työryhmän keräämää kyselyaineistoa. Sähköinen kysely toteutettiin Jyväskylän yliopiston opetushenkilöstölle syksyllä 2020 ja siihen vastasi 246 henkilöä. Tämän tutkimuksen aineiston muodosti neljän kysymyksen avovastaukset. Opetushenkilöstöltä kysyttiin tuen tarpeita teknologiaan, pedagogiikkaan sekä johtamiseen liittyen. Lisäksi kysyttiin kehitetyistä opetusratkaisuista. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysilla.
Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet jakautuivat verkko-opetuksen toteuttamiseen, opetusteknologioihin, tuen saatavuuteen, työssäjaksamiseen, johtamiseen ja työhyvinvointiin, arvostukseen ja ymmärrykseen sekä resursseihin. Toimivia opetusratkaisuja kerrottiin opetusteknologioihin, ohjaustyön kehittämiseen, aktivoivien ja osallistavien opetusmenetelmien käyttöön ja opetuksen monipaikkaisuuteen ja monipuolisuuteen liittyen. Esitän tutkimuksen tulosten perusteella mahdollisuuksia opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Lisäksi ehdotan toimenpiteitä työsuunnittelun, johtamisen ja tuen saatavuuden parantamiseksi.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Impact of Emergency Online Teaching on Teachers’ Professional Digital Competence : Experiences from the Nordic Higher Education Institutions
Sofkova Hashemi, Sylvana; Berbyuk Lindström, Nataliya; Brooks, Eva Irene; Háhn, Judit; Sjöberg, Jeanette (Association for Information Systems, 2023)During the COVID-19 pandemic, Nordic higher education institutions (HEIs) as any other learning providers had to abruptly switch from onsite in-person delivery strategies to a more ‘pandemic-friendly’ online mode. To manage ... -
Opettajien kokemuksia etäopetuksesta : opetusjärjestelyt ja vuorovaikutus COVID19 pandemian aikana
Kinnunen, Hannamari (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien kokemuksia koronapandemian aiheuttaman etäopetusjakson toimivuudesta ja etäopetuksen aikaisesta vuorovaikutuksesta. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia etäopetuksen ... -
Mielekästä oppimista verkossa? : Jyväskylän avoimen yliopiston opiskelijoiden kokemuksia verkko-opiskelusta
Hytinkoski, Pekka (2004)Tässä tutkimuksessa paneudutaan avoimen yliopiston kasvatustieteen ja aikuiskasvatuksen perusopintojen, kasvatustieteen aineopintojen sekä kasvatustieteen pedagogisten perusopintojen verkko-opiskelijoiden kokemuksiin ... -
Development Speeded up by Necessity : The Future of Higher Education and Academic Work Online
Berbyuk Lindström, Nataliya; Sofkova Hashemi, Sylvana; Háhn, Judit; Palviainen, Åsa; Asatiani, Aleksandre; Kedra, Joanna (Association for Information Systems, 2021)The COVID-19 pandemic had a dramatic impact on our lives and living. In higher education, it led to a swift shift from on-campus to online education resulting in practices of emergency remote teaching through virtual ... -
Opiskelijoiden podcastit ja vlogit kielenoppimisen ja arvioinnin tukena
Vaakanainen, Veijo (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tieto- ja viestintäteknologia tarjoaa monia mahdollisuuksia kielen oppimiseen, opettamiseen ja arviointiin. Podcastit ja vlogit ovat monille opiskelijoille vapaa-ajalta tuttuja, mutta yliopisto-opetuksessa niitä on ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.