dc.contributor.author | Halla, Pauliina | |
dc.date.accessioned | 2021-12-01T05:43:54Z | |
dc.date.available | 2021-12-01T05:43:54Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78840 | |
dc.description.abstract | Yliopistojen opetushenkilöstö joutui koronaviruspandemian seurauksena siirtymään etäopetukseen keväällä 2020. Tässä tutkimuksessa kartoitettiin, millaista tukea yliopiston opetushenkilöstö koki tarvitsevansa pandemian aikana ja millaisia toimiviksi koettuja opetusratkaisuja he kohtasivat tai kehittivät pandemian aikaisessa opetuksessa. Tieto on tärkeää, jotta opetushenkilöstöä voidaan tukea tarpeisiin perustuen ja jakaa hyviksi koettuja käytänteitä yliopistoyhteisössä.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston JYULearn-työryhmän keräämää kyselyaineistoa. Sähköinen kysely toteutettiin Jyväskylän yliopiston opetushenkilöstölle syksyllä 2020 ja siihen vastasi 246 henkilöä. Tämän tutkimuksen aineiston muodosti neljän kysymyksen avovastaukset. Opetushenkilöstöltä kysyttiin tuen tarpeita teknologiaan, pedagogiikkaan sekä johtamiseen liittyen. Lisäksi kysyttiin kehitetyistä opetusratkaisuista. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä laadullisella sisällönanalyysilla.
Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet jakautuivat verkko-opetuksen toteuttamiseen, opetusteknologioihin, tuen saatavuuteen, työssäjaksamiseen, johtamiseen ja työhyvinvointiin, arvostukseen ja ymmärrykseen sekä resursseihin. Toimivia opetusratkaisuja kerrottiin opetusteknologioihin, ohjaustyön kehittämiseen, aktivoivien ja osallistavien opetusmenetelmien käyttöön ja opetuksen monipaikkaisuuteen ja monipuolisuuteen liittyen. Esitän tutkimuksen tulosten perusteella mahdollisuuksia opetushenkilöstön osaamisen kehittämiseksi. Lisäksi ehdotan toimenpiteitä työsuunnittelun, johtamisen ja tuen saatavuuden parantamiseksi. | fi |
dc.format.extent | 58 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | yliopisto-opetus | |
dc.subject.other | opettajien tukeminen | |
dc.subject.other | opetusratkaisut | |
dc.title | Yliopiston opetushenkilöstön tuentarpeet ja toimivat opetusratkaisut koronaviruspandemian aikana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202112015844 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | yliopistot | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | opetushenkilöstö | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | etäopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |