Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorReukauf, Marianne
dc.contributor.authorKukkola, Eeva-Kaisa
dc.date.accessioned2021-12-01T05:34:37Z
dc.date.available2021-12-01T05:34:37Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78836
dc.description.abstractEriyttäminen kuuluu nykypedagogiikkaan niin perustavanlaatuisesti, että se on sisällytetty myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä eriyttämisestä tuomalla peruskoulussa työskentelevien saksanopettajien ääntä kuuluviin. Keskiössä olivat saksanopettajien näkemykset eriyttämisestä: mitä se voi olla onnistuneena, mitä se vaatii, ja mitä tarpeita tai toiveita opettajilla vielä eriyttämisen suhteen on. Tutkimuksen toteuttamiseksi laadittiin kyselytutkimus, johon kerättiin vastauksia saksanopettajille tarkoitetusta Facebook-ryhmästä toukokuussa 2021. Vastaajia oli yhteensä kymmenen, mikä ei riitä tutkimustulosten yleistämiseen koskemaan koko Suomea, mutta kuitenkin toi julki monenlaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Aineisto analysoitiin laadullisesti aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen. Vastaukset ryhmiteltiin kategorioihin aineistolähtöisesti eli deduktiivisesti. Tutkimuksessa selvisi, että eriyttäminen nähtiin vastaajien keskuudessa hyvänä tapana tarjota oppilaalle tasoansa vastaavaa opetusta. Toisaalta katsottiin, että eriyttäminen vie opettajalta resursseja sekä oppituntia suunniteltaessa että sitä pidettäessä, ja sen toteuttamiseen kaivattiin tukea ja mukautuksia mm. monipuolisemman oppimateriaalin ja kanssaopettajan läsnäolon muodossa. Eriyttämistä oli hyödynnetty heikompien oppilaiden tukikeinona esim. mukauttamalla annettuja tehtäviä ja antamalla kahdenkeskeistä tukiopetusta.fi
dc.description.abstractDifferentiating has become such a fundamental aspect in modern pedagogy that it has been included in the national curriculum for comprehensive education. The goal of my research is to deepen the understanding of differentiating by amplifying the voices of German teachers working in comprehensive school. The main focus was on their ideas of differentiating: what it can be if successful, what it requires and what needs or desires teachers still have regarding it. A questionnaire was sent to Finnish German teacher via a Facebook-group in May 2021. Ten people filled it, which is not enough to make generalizations, but nonetheless revealed interesting insights on the topic. The data was analyzed qualitatively, making use of previous research. Categories were created deductively. The results showed that, on the one hand, differentiating was seen as a good way of providing pupils with instruction that reflects their level of proficiency. On the other hand, it was recognized that differentiating is taxing in terms of the teacher's resources both in planning as well as during the lessons. Support for teachers, such as more versatile material and a second teacher, was needed. Differentiating had been used to support weaker students, for example by making adjustments to exercises and giving remedial instruction.en
dc.format.extent32
dc.language.isode
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleDifferenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202112015840
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.contributor.oppiaineGerman Language and Cultureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi308
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysoeriyttäminen
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysosaksan kieli
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright