Differenzierung im Unterricht : Ansichten von Deutschlehrern in der finnischen Gemeinschaftsschule
Tekijät
Päivämäärä
2021Eriyttäminen kuuluu nykypedagogiikkaan niin perustavanlaatuisesti, että se on sisällytetty myös peruskoulun opetussuunnitelman perusteisiin. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä eriyttämisestä tuomalla peruskoulussa työskentelevien saksanopettajien ääntä kuuluviin. Keskiössä olivat saksanopettajien näkemykset eriyttämisestä: mitä se voi olla onnistuneena, mitä se vaatii, ja mitä tarpeita tai toiveita opettajilla vielä eriyttämisen suhteen on.
Tutkimuksen toteuttamiseksi laadittiin kyselytutkimus, johon kerättiin vastauksia saksanopettajille tarkoitetusta Facebook-ryhmästä toukokuussa 2021. Vastaajia oli yhteensä kymmenen, mikä ei riitä tutkimustulosten yleistämiseen koskemaan koko Suomea, mutta kuitenkin toi julki monenlaisia näkemyksiä ja kokemuksia. Aineisto analysoitiin laadullisesti aiempaa tutkimustietoa hyödyntäen. Vastaukset ryhmiteltiin kategorioihin aineistolähtöisesti eli deduktiivisesti.
Tutkimuksessa selvisi, että eriyttäminen nähtiin vastaajien keskuudessa hyvänä tapana tarjota oppilaalle tasoansa vastaavaa opetusta. Toisaalta katsottiin, että eriyttäminen vie opettajalta resursseja sekä oppituntia suunniteltaessa että sitä pidettäessä, ja sen toteuttamiseen kaivattiin tukea ja mukautuksia mm. monipuolisemman oppimateriaalin ja kanssaopettajan läsnäolon muodossa. Eriyttämistä oli hyödynnetty heikompien oppilaiden tukikeinona esim. mukauttamalla annettuja tehtäviä ja antamalla kahdenkeskeistä tukiopetusta.
...
Differentiating has become such a fundamental aspect in modern pedagogy that it has been included in the national curriculum for comprehensive education. The goal of my research is to deepen the understanding of differentiating by amplifying the voices of German teachers working in comprehensive school. The main focus was on their ideas of differentiating: what it can be if successful, what it requires and what needs or desires teachers still have regarding it.
A questionnaire was sent to Finnish German teacher via a Facebook-group in May 2021. Ten people filled it, which is not enough to make generalizations, but nonetheless revealed interesting insights on the topic. The data was analyzed qualitatively, making use of previous research. Categories were created deductively.
The results showed that, on the one hand, differentiating was seen as a good way of providing pupils with instruction that reflects their level of proficiency. On the other hand, it was recognized that differentiating is taxing in terms of the teacher's resources both in planning as well as during the lessons. Support for teachers, such as more versatile material and a second teacher, was needed. Differentiating had been used to support weaker students, for example by making adjustments to exercises and giving remedial instruction.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Niskanen, Meri (2021)Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti ... -
Differenzierung beim Inquiry-based Learning im naturwissenschaftlichen Unterricht : Ein Differenzierungstool für das Experimentieren im Sinne des Forschenden Lernens
Baur, Armin; Baumgartner-Hirscher, Natalie; Lehtinen, Antti; Neudecker, Caroline; Nieminen, Pasi; Papaevripidou, Marios; Rohrmann, Susanne; Schiffl, Iris; Schuknecht, Martina; Virtbauermehr, Lisa; Xenofontos, Nikoletta (Verlagsgruppe Beltz, 2022)Differenzierung ist ein wichtiges Unterrichtsprinzip. Konzepte zur Leistungsdifferenzierung existieren jedoch hauptsächlich für inhaltliche Kompetenzen, Lesen, Schreiben und mathematische Kompetenzen. Differenzierung in ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.