Show simple item record

dc.contributor.authorHiljanen, Mikko
dc.contributor.authorTallavaara, Riitta
dc.contributor.authorRautiainen, Matti
dc.contributor.authorMännistö, Perttu
dc.date.accessioned2021-11-25T10:41:51Z
dc.date.available2021-11-25T10:41:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationHiljanen, M., Tallavaara, R., Rautiainen, M., & Männistö, P. (2021). Demokratiakasvatuksen tiellä? : toimintatutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kasvusta demokratiakasvattajiksi. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>15</i>(3-4), 350-368. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.111332" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.111332</a>
dc.identifier.otherCONVID_102000345
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78791
dc.description.abstractSuomalainen koulutusjärjestelmä perustuu opettajien vahvaan osaamiseen ja autonomiaan, jonka opettajat omaksuvat opettajankoulutuksen aikana. Kuitenkin useat tutkimukset ja selvitykset ovat osoittaneet, että vaikka demokratia arvolähtökohtana tunnistetaan kaikissa suomalaisissa opettajankoulutusta antavissa yksiköissä, antaa koulutus vain vähän valmiuksia toteuttaa demokratiakasvatusta. Artikkelissa analysoimme opetuskokonaisuutta, jonka tavoitteena on ollut tarjota luokanopettajaopiskelijoille vahvat tiedot ja taidot toteuttaa demokratia- ja yhteiskuntakasvatusta suuntaamalla koulutuksen tavoitteita kohti demokratiaa elämäntapana. Kuvaamme ja analysoimme ryhmän arkea ja toimintaa, jonka avulla tavoitteeseen on pyritty, minkä jälkeen tarkastelemme opiskelijoiden ajattelussa tapahtuneita muutoksia analysoimalla opiskelijoiden opintojen aikana tekemiä kirjoitelmia kaksivaiheisen sisällönanalyysin avulla ja peilaamalla niitä Euroopan neuvoston muotoilemiin demokratiakompetensseihin. Analyysin perusteella esitämme, että demokraattisen elämäntavan luominen kouluihin ja laajemmin kasvatuksen piiriin on jatkuvaa dialogista ja vuorovaikutteista kulttuurin rakentamista, mitä kehystävät eri lähtökohdista tulevien ihmisten käsitykset yhtäältä omasta itsestään sekä yhteisöjen toiminnasta sekä toisaalta aiemmin omaksutut käsitykset koulusta ja kasvatuksesta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherdemokraattinen elämäntapa
dc.subject.otherdemokratiakompetenssit
dc.titleDemokratiakasvatuksen tiellä? : toimintatutkimus luokanopettajaopiskelijoiden kasvusta demokratiakasvattajiksi
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111255798
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange350-368
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries3-4
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysodemokratia
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysoelämäntapa
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p742
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24064
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8760
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.111332


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0