Show simple item record

dc.contributor.authorTujula, Mikko
dc.contributor.authorRautopuro, Juhani
dc.contributor.authorLöfström, Jan
dc.contributor.authorNiilo-Rämä, Mikko
dc.date.accessioned2021-11-10T05:31:54Z
dc.date.available2021-11-10T05:31:54Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationTujula, M., Rautopuro, J., Löfström, J., & Niilo-Rämä, M. (2021). Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä. <i>Nuorisotutkimus</i>, <i>39</i>(3), 36-57. <a href="https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458" target="_blank">https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458</a>
dc.identifier.otherCONVID_101809730
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78572
dc.description.abstractAikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että koulun yhteisöllisellä ilmapiirillä on yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Eräiltä osin tuo yhteys on kuitenkin kyseenalaistettu. tässä artikkelissa puretaan kysymys osiin ja tutkitaan, millainen yhteys oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun ilmapiirin yhteisöllisyyden osatekijöistä on oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Tutkimusaineistona käytettiin kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen Suomesta kerättyjä opettaja- ja oppilaskyselyaineistoja. Perinteisten kuvailevien tilastollisten menetelmien lisäksi aineiston analysoinnissa sovellettiin monitasomallinnusta. Tulosten perusteella oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun yhteisöllisestä ilmapiiristä oli yleisesti kohtalaisen heikko yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon, mutta myös tilastollisesti merkitseviä selittäjiä havaittiin. Opettajien vastauksien osalta yhteydet olivat poikkeuksetta erittäin heikkoja tai olemattomia. Oppilaiden vastauksissa kokemukset avoimesta luokkahuonekeskustelusta olivat selkeimmin yhteydessä oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisorientaation tukemiseksi lupaavin koulun yhteisöllisen ilmapiirin kehittämiskohde näyttäisi siten olevan luokkahuonekeskustelujen avoimuus. Kouluien välisillä eroilla oli melko pieni selitysosuus tuloksia selitettäessä. Lopuksi pohditaan, olisiko koulu nykyistä kannustavampi ympäristö innostua yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, jos koulu ja kansalaisyhteiskunta olisivat lähempänä toisiaan.fi
dc.description.abstractThis study explores connections between students’ and teachers' perceptions of a community- supportive climate in their school and students' societal orientation. Students' civic participation in and outside of school is interpreted here to signal societal orientation. The data used in this study consist of Finnish students' and teachers' answers to selected questions in their respective questionnaires in the ICCS 2016 survey. The data were analysed using a mixed effects model. The analysis suggests that teachers' perceptions of the elements of school climate have practically no connection with the variables relating to students' societal orientation. The connection between students' perceptions of the elements of school climate and their societal orientation was also generally weak, with the openness of classroom discussions being an exception. It seems that the openness of classroom discussions is a promising way to promote students' societal orientation. Differences between schools played only a minor role in explaining the results.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNuorisotutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesNuorisotutkimus
dc.relation.urihttps://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercommunality
dc.subject.otherschool climate
dc.subject.othersocietal orientation
dc.subject.otherparticipation
dc.titleKoulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202111105593
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange36-57
dc.relation.issn0780-0886
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume39
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Nuorisotutkimusseura, 2021
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokansalaisyhteiskunta
dc.subject.ysopoliittinen osallistuminen
dc.subject.ysoilmapiiri
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokoulu (ilmiöt)
dc.subject.ysovaikuttaminen
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysokouluyhteisö
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16885
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2646
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6056
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16485
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11216
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1657
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5522
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8558
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright