Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä
Abstract
Aikaisemmat tutkimukset viittaavat siihen, että koulun yhteisöllisellä ilmapiirillä on yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Eräiltä osin tuo yhteys on kuitenkin kyseenalaistettu. tässä artikkelissa puretaan kysymys osiin ja tutkitaan, millainen yhteys oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun ilmapiirin yhteisöllisyyden osatekijöistä on oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Tutkimusaineistona käytettiin kansainvälisen ICCS 2016 -tutkimuksen Suomesta kerättyjä opettaja- ja oppilaskyselyaineistoja. Perinteisten kuvailevien tilastollisten menetelmien lisäksi aineiston analysoinnissa sovellettiin monitasomallinnusta. Tulosten perusteella oppilaiden ja opettajien kokemuksilla koulun yhteisöllisestä ilmapiiristä oli yleisesti kohtalaisen heikko yhteys oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon, mutta myös tilastollisesti merkitseviä selittäjiä havaittiin. Opettajien vastauksien osalta yhteydet olivat poikkeuksetta erittäin heikkoja tai olemattomia. Oppilaiden vastauksissa kokemukset avoimesta luokkahuonekeskustelusta olivat selkeimmin yhteydessä oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatioon. Oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisorientaation tukemiseksi lupaavin koulun yhteisöllisen ilmapiirin kehittämiskohde näyttäisi siten olevan luokkahuonekeskustelujen avoimuus. Kouluien välisillä eroilla oli melko pieni selitysosuus tuloksia selitettäessä. Lopuksi pohditaan, olisiko koulu nykyistä kannustavampi ympäristö innostua yhteiskunnallisesta vaikuttamisesta, jos koulu ja kansalaisyhteiskunta olisivat lähempänä toisiaan.
Main Authors
Format
Articles
Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Nuorisotutkimusseura
Original source
https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111105593Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
0780-0886
Language
Finnish
Published in
Nuorisotutkimus
Citation
- Tujula, M., Rautopuro, J., Löfström, J., & Niilo-Rämä, M. (2021). Koulun yhteisöllinen ilmapiiri ja oppilaiden yhteiskunnallisen vaikuttamisen orientaatio : yhteyksiä etsimässä. Nuorisotutkimus, 39(3), 36-57. https://journal.fi/nuorisotutkimus/issue/view/8458
Copyright© Nuorisotutkimusseura, 2021