Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät
SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa.
Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista
(n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etupäässä SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa käytiin läpi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunkäynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen
perustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteistyö, lähiaikuisen yksilöllinen tuki lapselle koulussa ja kotona,
psykososiaalinen tuki sekä lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet täyttyivät psykososiaalisia useammin. Tukemisen
vaikuttavuutta lisäsivät lapsen tarpeisiin yksilöllisesti kohdistettu interventio,
yhteistyön monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona
sekä psykososiaalisen tuen järjestyminen.
Sijoitettujen lasten yksilöllisten koulunkäynnin tuen tarpeiden selvittäminen on tärkeää heitä koskevien erityisten kehityksellisten riskitekijöiden vuoksi.
Tuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa
yhteistyössä. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista löytääkseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja
lapsia koulunkäynnissä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Outolinnusta selviytyjäksi : perhehoitoon sijoitettujen lasten kuvauksia omasta elämästä ja selviytymisen keinoista
Liinamaa, Elina (2015)Tämän laadullisen tutkimuksen kohteena ovat perhehoitoon sijoitetut alle 18-vuotiaat lapset. Tutkimuksessa tarkastellaan aineistolähtöisesti lasten ajatuksia omasta menneisyydestä, nykyisestä elämäntilanteesta ja ... -
"Sai niinkun periaatteessa uuden lapsuuden" perhehoitoon sijoitettujen nuorten kokemukset saamastaan tuesta
Saarela, Marja-Riitta (2008) -
Sijoitettujen nuorten koulukokemuksia
Rautiainen, Heidi; Simonen, Petra (2017)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia koulukokemuksia sijoitetuilla nuorilla on. Tavoitteena oli saada tietoa koulunkäynnin merkityksestä sijoitetuille nuorille sekä heidän koulunkäyntiään ... -
Respite care from the child’s perspective : The Support Family Intervention in Finland
Svenlin, Anu-Riina; Lehto-Lundén, Tiina (SAGE Publications, 2023)This article presents a synthesis of two PhD studies of Support Family Intervention (SFI) in Finland. This is a service in which volunteer families provide support and respite care to children and parents who are coping ...