Respite care from the child’s perspective : The Support Family Intervention in Finland
Svenlin, A.-R., & Lehto-Lundén, T. (2023). Respite care from the child’s perspective : The Support Family Intervention in Finland. Adoption and Fostering, 47(2), 138-156. https://doi.org/10.1177/03085759231176566
Julkaistu sarjassa
Adoption and FosteringPäivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 the Authors
This article presents a synthesis of two PhD studies of Support Family Intervention (SFI) in Finland. This is a service in which volunteer families provide support and respite care to children and parents who are coping with a range of psycho-social challenges by looking after the children for one weekend a month. The aim of this article is to develop a child-centred programme theory (CCPT) of SFI that combines a meta-ethnography-based theory underpinning the use of SFI with evidence of participating children’s lived experiences. The CCPT that emerged is grounded on three elaborations of the programme theory currently informing SFI: a more nuanced description of the child as a stakeholder in the intervention, an investigation into the supportive properties of the environment and the activities provided by the support family to the child and clarification of the function of relationships as a central element of the intervention.
Julkaisija
SAGE PublicationsISSN Hae Julkaisufoorumista
0308-5759Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/184022250
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Sosiaali- ja terveysministeriöRahoitusohjelmat(t)
MuutLisätietoja rahoituksesta
This research was funded by the Ministry of Social Affairs and Health, Finland as part of Supporting the Child – support person and support family practice in child and family social work/SUSU research project 2021–22.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Implementing positive behaviour intervention and support in Finnish early childhood education and care : leadership team’s perspective
Heiskanen, Noora; Karhu, Anne; Savolainen, Hannu; Närhi, Vesa (Routledge, 2024)The effective implementation of positive behaviour intervention and support (PBIS) requires both organisational and professional change. This means that the whole community including all educators and children commit to ... -
Kiintymyskeskeinen ymmärrys perhehoidon sosiaalityössä
Palomaa, Miia (2021)Tässä maisterintutkielmassa tarkastellaan, miten kiintymyssuhdeteoriaa ja kiintymyskeskeistä ymmärrystä on tutkittu lastensuojelun perhehoitoa koskevassa kansainvälisessä tutkimuksessa. Aihetta tarkastellaan perhehoidon ... -
Educational intervention planning for children in foster care in Finland : A case study
Pirttimaa, Raija; Välivaara, Christine (Taylor & Francis; Umeå School of Education, Umeå University, 2018)Children in foster care may face difficulties during their school years. When it comes to academic achievement, there is reported low school performance and lower grades. However, school may be strong protective factor in ... -
Perhehoitajien voimavarat, tuki ja suhde sijaislapseen
Sipilä, Tiina (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää perhehoitajien ja sijoitettujen lasten välistä suhdetta sekä perhehoitajien voimavaroja ja jaksamista heidän näkökulmastaan. Tutkimuksen tehtävänä on myös selvittää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.