dc.contributor.advisor | Metsäpelto, Riitta-Leena | |
dc.contributor.author | Lehtoaho, Henna | |
dc.date.accessioned | 2021-11-04T08:01:05Z | |
dc.date.available | 2021-11-04T08:01:05Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78494 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisina perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus näyttäytyvät
SISUKAS-hankkeessa (2012–2016) kerätyssä aineistossa.
Tutkimuksen aineisto koostuu SISUKAS-tiimin ryhmähaastatteluista
(n=22), jotka saatiin valmiiksi litteroituna tiedostona. Haastatteluihin osallistuivat etupäässä SISUKAS-tiimin erityisopettaja ja psykologi. Haastatteluissa käytiin läpi hankkeessa toteutetut sijoitettujen lasten tukiprosessit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin.
Tulokset osoittivat SISUKAS-hankkeeseen osallistuneiden lasten koulunkäynnin tuen tarpeiden koskeneen psykososiaalista hyvinvointia ja oppimisen
perustaitoja. SISUKAS-hankkeessa toteutetuissa tukimuodoissa korostuivat monialainen yhteistyö, lähiaikuisen yksilöllinen tuki lapselle koulussa ja kotona,
psykososiaalinen tuki sekä lasten vahvuuksien huomioiminen tukitoimissa. Lasten pedagogiset tuen tarpeet täyttyivät psykososiaalisia useammin. Tukemisen
vaikuttavuutta lisäsivät lapsen tarpeisiin yksilöllisesti kohdistettu interventio,
yhteistyön monialaisuus, omien tarpeiden mukainen tuki koulussa ja kotona
sekä psykososiaalisen tuen järjestyminen.
Sijoitettujen lasten yksilöllisten koulunkäynnin tuen tarpeiden selvittäminen on tärkeää heitä koskevien erityisten kehityksellisten riskitekijöiden vuoksi.
Tuen tarpeiden ollessa laaja-alaisia heille tulee tarjota tukitoimia monialaisessa
yhteistyössä. Opettajien on tarpeellista saada tietoa sijoitettujen lasten tuen tarpeista ja toimivista tukimuodoista löytääkseen sopivia tapoja tukea sijoitettuja
lapsia koulunkäynnissä. | fi |
dc.format.extent | 110 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | sijoitettu lapsi | |
dc.subject.other | SISUKAS-hanke | |
dc.subject.other | koulunkäynnin tuki | |
dc.subject.other | psykososiaalinen hyvinvointi | |
dc.title | Perhehoitoon sijoitettujen lasten koulunkäynnin tuen tarpeet, tukimuodot ja tuen vaikuttavuus SISUKAS-hankkeessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202111045518 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | perhehoito | |
dc.subject.yso | lastensuojelu | |
dc.subject.yso | tukimuodot | |
dc.subject.yso | sijaishuolto | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | koulunkäynti | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |