Tieto- ja viestintäteknologia koulujen arjessa: ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksen tuloksia
Vuonna 2018 Suomessa toteutettiin Kansainvälinen nuorten monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus ICILS (International Computer and Information Literacy Study). Tutkimuksessa arvioitiin 8. luokan oppilaiden monilukutaidon sekä ohjelmoinnillisen ajattelun osaamista verkkoympäristössä. Oppilaiden osaamisen lisäksi kerättiin oppilailta, opettajilta, rehtoreilta sekä koulun tieto- ja viestintäteknologiasta (TVT) vastaavilta henkilöiltä tietoa TVT:hen liittyvien sisältöjen opettamisesta, TVT:n käyttöön liittyvistä asenteista sekä koulujen TVT-resursseista.
ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimus on jatkoa vuonna 2018 toteutetulle ICILS-tutkimukselle. Tässä tutkimuksessa mukaan valittiin kaikki samat koulut ja opettajat, jotka oli valittu satunnaisotannalla mukaan vuoden 2018 tutkimukseen. Opettajakyselyyn vastasivat siis samat opettajat kuin kaksi vuotta aiemmin. Rehtorin ja TVT-vastuuhenkilön kyselyyn pyydettiin vastauksia kyselyn aikaan näitä tehtäviä hoitaneilta henkilöiltä, jotka eivät välttämättä olleet samoja henkilöitä kuin vuoden 2018 kyselyssä. Tutkimusten aineistot tarjoavat siis opettaja- ja koulutason pitkittäisaineiston, jonka avulla pystytään vertailemaan kouluissa ja opetuksessa tapahtuneita muutoksia digilaitteiden käytössä osana opetusta. Tällä kertaa ei kerätty oppilailta koe- ja kyselyaineistoa. Seuraava oppilaiden osaamista tarkasteleva ICILS-tutkimus toteutetaan vuonna 2023.
...
ISBN
978-951-39-8913-2Metadata
Show full item recordCollections
- Julkaisuja [22]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toimintakyvyn haasteita kokevien nuorten liikuntamotivaatiotekijät, liikkumista estävät tekijät ja fyysinen aktiivisuus : lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa 2018 -tutkimuksen tuloksia
Kokkonen, Juuli-Mari (2020)Riittävä fyysinen aktiivisuus on toimintakyvyn haasteita kokeville nuorille tärkeää, sillä liikunta voi edistää nuorten fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista kehitystä. Siitä huolimatta toimintakyvyn haasteita kokevat nuoret ... -
16-20-vuotiaiden nuorten urheiluseuraharrastaminen poikkeusaikana : LIITU 2020 -tutkimuksen tuloksia
Lankia, Hanna (2021)Urheiluseurat ovat merkittävä toimintaympäristö nuorten liikuttajana. Keväällä 2020 koronaviruspandemian leviämisen ehkäisemiseksi asetetut rajoitukset kuitenkin estivät urheiluseurojen normaalin toiminnan. Tämän tutkielman ... -
1.-luokkalaisten liikunta-aktiivisuus ja kouluajan ulkopuolella tapahtuva liikkuminen : vuoden 2018 LIITU -tutkimuksen tuloksia
Keppo, Niina (2021)Aikaisemmat tutkimukset, kertovat että päivittäinen arkiliikkuminen on vähentynyt huomattavasti jo varhaiskasvatus- ja kouluikäisillä lapsilla. Sen sijaan liikunnan harrastaminen ei ole vähentynyt kouluikäisten keskuudessa. ... -
Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa : LIITU-tutkimuksen tuloksia 2018
Kokko, Sami; Martin, Leena; Husu, Pauliina; Villberg, Jari; Mehtälä, Anette; Jussila, Anne-Mari; Tynjälä, Jorma; Vasankari, Tommi; Ng, Kwok; Tokola, Kari; Vähä-Ypyä, Henri; Suomi, Kimmo; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Hirvensalo, Mirja; Polet, Juho; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Palomäki, Sanna; Heikinaro-Johansson, Pilvikki; Lyyra, Nelli; Rajala, Katja; Kämppi, Katriina; Hakonen, Harto; Haapala, Henna; Tammelin, Tuija; Kallio, Jouni; Parkkari, Jari; Kannus, Pekka; Leppänen, Mari; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Hiltunen, Pauliina; Roos, Eva; Paakkari, Leena; Paakkari, Olli; Ojala, Kristiina; Välimaa, Raili (Valtion liikuntaneuvosto; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2019) -
Suomalaisten 4-luokkalaisten lukutaito : PIRLS 2016 -tutkimuksen keskeisiä tuloksia
Leino, Kaisa (FinRA ry, 2018)Joulukuussa 2017 julkaistiin kansainvälisen lasten lukutaitotutkimuksen (PIRLS) tulokset (ks. Leino ym. 2017). PIRLS-tutkimuksessa tarkastellaan 4.-luokkalaisten oppilaiden lukutaitoa ja lukemista monin ...