Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeino, Kaisa
dc.contributor.authorPuhakka, Eija
dc.contributor.authorNiilo-Rämä, Mikko
dc.date.accessioned2021-11-02T10:54:36Z
dc.date.available2021-11-02T10:54:36Z
dc.date.issued2021fi
dc.identifier.isbn978-951-39-8913-2
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78452
dc.description.abstractVuonna 2018 Suomessa toteutettiin Kansainvälinen nuorten monilukutaidon ja ohjelmoinnillisen ajattelun tutkimus ICILS (International Computer and Information Literacy Study). Tutkimuksessa arvioitiin 8. luokan oppilaiden monilukutaidon sekä ohjelmoinnillisen ajattelun osaamista verkkoympäristössä. Oppilaiden osaamisen lisäksi kerättiin oppilailta, opettajilta, rehtoreilta sekä koulun tieto- ja viestintäteknologiasta (TVT) vastaavilta henkilöiltä tietoa TVT:hen liittyvien sisältöjen opettamisesta, TVT:n käyttöön liittyvistä asenteista sekä koulujen TVT-resursseista. ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimus on jatkoa vuonna 2018 toteutetulle ICILS-tutkimukselle. Tässä tutkimuksessa mukaan valittiin kaikki samat koulut ja opettajat, jotka oli valittu satunnaisotannalla mukaan vuoden 2018 tutkimukseen. Opettajakyselyyn vastasivat siis samat opettajat kuin kaksi vuotta aiemmin. Rehtorin ja TVT-vastuuhenkilön kyselyyn pyydettiin vastauksia kyselyn aikaan näitä tehtäviä hoitaneilta henkilöiltä, jotka eivät välttämättä olleet samoja henkilöitä kuin vuoden 2018 kyselyssä. Tutkimusten aineistot tarjoavat siis opettaja- ja koulutason pitkittäisaineiston, jonka avulla pystytään vertailemaan kouluissa ja opetuksessa tapahtuneita muutoksia digilaitteiden käytössä osana opetusta. Tällä kertaa ei kerätty oppilailta koe- ja kyselyaineistoa. Seuraava oppilaiden osaamista tarkasteleva ICILS-tutkimus toteutetaan vuonna 2023.fi
dc.language.isofin
dc.titleTieto- ja viestintäteknologia koulujen arjessa: ICILS Opettajapaneeli 2020 -tutkimuksen tuloksiafi
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-8913-2
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot