Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLeskinen, Markku
dc.contributor.authorSalminen, Jonna
dc.date.accessioned2021-10-26T11:46:49Z
dc.date.available2021-10-26T11:46:49Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationLeskinen, M., & Salminen, J. (2015). Ennaltaehkäisevä tuki : suuntaviivoja tutkimusperustaisuudelle. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>25</i>(3), 22-35. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2015/09/11/ennaltaehkaiseva-tuki-suuntaviivoja-tutkimusperustaisuudelle/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2015/09/11/ennaltaehkaiseva-tuki-suuntaviivoja-tutkimusperustaisuudelle/</a>
dc.identifier.otherCONVID_24897172
dc.identifier.otherTUTKAID_67189
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78383
dc.description.abstractTämän katsauksen tavoitteena on esitellä ennaltaehkäisevän tuen viitekehystä tukitoimien jäsentämiseen ja kuvata sen etuja tutkimuksen ja oppilaiden yksilöllisen tukemisen yhteydessä. Sekä Suomessa että Yhdysvalloissa koululainsäädäntö määrää, miten lasten kehitystä tuetaan ennaltaehkäisevän tuen avulla. Kummassakin maassa kehitystä ja oppimista tuetaan portaittaisin mallein. Tuen erityisyys, yksilöllisyys ja intensiteetti kasvavat siirryttäessä tuen tasolta toiselle. Molempien maiden malleissa tuen tarpeen tunnistamisen ja tuen menetelmien tulisi olla tutkimusperustaisia eli niiden herkkyydestä ja vaikuttavuudesta tulisi olla tutkimusnäyttöä. Jotta menetelmien tutkiminen ja käytäntöön soveltaminen tarkentuisivat, tulisi eri tuen tasoilla olevien oppilaiden taitotaso ja tuen tarpeet ottaa paremmin huomioon. Tässä katsauksessa pyritään selkeyttämään haasteita, joita kohderyhmien erilaisuus tuo sekä menetelmien tutkimiseen että niiden soveltamiseen. Tätä jäsennystä pyritään tekemään ennaltaehkäisevän tuen mallin avulla sekä kuvailemalla tällä hetkellä vallalla olevia käsityksiä menetelmien vaikuttavuuden tulkinnasta. Lisäksi katsauksessa tarkastellaan ennaltaehkäisevän tuen esimerkkinä varhaisten matemaattisten taitojen tukemista. Johtopäätelminä esitetään, että ennaltaehkäisevän tuen malli voisi olla hyödyllinen tutkimuksen kohdentamisen ja tiedon soveltamisen kannalta ja että eri tuen portaille tarvitaan kullekin kohderyhmälle parhaiten soveltuvia tutkimusperustaisia arviointi- ja tukimenetelmiä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2015/09/11/ennaltaehkaiseva-tuki-suuntaviivoja-tutkimusperustaisuudelle/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleEnnaltaehkäisevä tuki : suuntaviivoja tutkimusperustaisuudelle
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265413
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange22-35
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume25
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2015 Niilo Mäki -säätiö
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysoennaltaehkäisy
dc.subject.ysolapsen kehitys
dc.subject.ysoriskitekijät
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28718
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5302
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19552
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2125
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13277
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright