Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSolares, Emilia
dc.contributor.authorMäättä, Sami
dc.contributor.authorKiuru, Noona
dc.date.accessioned2021-10-26T11:44:46Z
dc.date.available2021-10-26T11:44:46Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationSolares, E., Määttä, S., & Kiuru, N. (2015). Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>25</i>(1), 13-31. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2016/01/02/kaveripiirin-merkitys-ammattikoululaisten-koulumotivaatiossa-2/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2016/01/02/kaveripiirin-merkitys-ammattikoululaisten-koulumotivaatiossa-2/</a>
dc.identifier.otherCONVID_24739425
dc.identifier.otherTUTKAID_66316
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78381
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveripiirin merkitystä ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, muistuttavatko nuoret kavereitaan motivaation suhteen, solmivatko he uusia kaverisuhteita samanlaisen motivaation perusteella sekä vaikuttaako kaveripiirille tyypillinen motivaatio heidän omaan motivaatioonsa. Motivaatiota tutkittiin sisäisenä koulumotivaationa sekä käyttäytymiseen liittyvinä suoritusstrategioina: tehtävään suuntautumisena ja tehtävän välttelynä. Tutkimusaineisto kerättiin ammattikoulun opiskelijoilta ensimmäisenä (n = 1293) ja toisena (n = 644) opiskeluvuotena Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa-hankkeen yhteydessä. Kyselyt toteutettiin Jyväskylän ammatillisen oppilaitoksen kuudella kampuksella syksyllä 2009 ja 2010. Tutkimuksessa havaittiin, että samaan kaveriryhmään kuuluvat nuoret jakoivat samanlaisen sisäisen motivaation ja taipumuksen vältellä koulutehtäviä. Kaverisuhteita myös muodostettiin samanlaisen koulumotivaation perusteella. Toisena opiskeluvuonna muodostuneiden kaveriryhmien nuoret olivat muistuttaneet toisiaan suoritusstrategioiltaan jo ensimmäisenä opiskeluvuonna ennen kaverisuhteiden syntymistä. Sosialisaatiota ei sen sijaan esiintynyt, eli kaveripiiri ei vaikuttanut nuoren omaan koulumotivaatioon. Kun tulevaisuudessa suunnitellaan koulumotivaatiota tukevia interventiohankkeita ammattikouluikäisille, olisi hyvä huomioida kaveripiirin valikoituminen näkyvien suoritusstrategioiden perusteella ja kohdentaa interventioita erityisesti kaveriryhmiin, joille on tyypillistä heikko motivaatio ja koulutehtävien välttely.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2016/01/02/kaveripiirin-merkitys-ammattikoululaisten-koulumotivaatiossa-2/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkoulumotivaatio
dc.subject.othersisäinen motivaatio
dc.subject.othersuoritusstrategiat
dc.subject.otherkaveripiiri
dc.subject.otherselektio
dc.titleKaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265411
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange13-31
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume25
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2015
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysoammattikoululaiset
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysosamaistuminen
dc.subject.ysoopiskelumotivaatio
dc.subject.ysoystävät
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10270
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22092
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2484
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19163
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20879
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright