University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ammattikoululaisten kaveripiirin koulumotivaation yhteys nuoren sisäiseen koulumotivaatioon ja suoritusstrategioihin

Icon
320.4 Kb

Authors
Solares, Emilia
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pitkittäisasetelman avulla ammattikoululaisten kaveripiirin koulumotivaation yhteyttä nuoren omaan koulumotivaatioon. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, jakavatko kaveriryhmän nuoret saman koulumotivaation, tapahtuuko kaverisuhteiden muodostamisessa valintaa eli selektiota koulumotivaation mukaan, sekä vaikuttaako kaveripiirin motivaatio nuoren omaan koulumotivaatioon. Lisäksi tarkasteltiin, miten sukupuoli on yhteydessä koulumotivaatioon ja sen muutoksiin. Motivaatiota tutkittiin sisäisenä koulumotivaationa sekä käyttäytymiseen liittyvinä suoritusstrategioina: tehtävään suuntautumisena ja tehtävän välttelynä. Tutkimusaineisto kerättiin ammattikoulun opiskelijoilta ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuonna Niilo Mäki Instituutin Motivoimaa -hankkeen yhteydessä. Kyselyt toteutettiin Jyväskylän ammatillisen oppilaitoksen kuudella kampuksella syksyllä 2009 ja 2010. Ensimmäisenä ajankohtana vastaajia oli n = 1293 ja toisena n = 644. Tutkimuksessa havaittiin, että kaveriryhmän nuoret jakoivat samanlaisen sisäisen motivaation ja välttämisorientaation kummassakin mittauksessa. Kaveriryhmissä tapahtui myös selektiota koulumotivaation perusteella. Toisena opiskeluvuonna muodostuneiden kaveriryhmien nuoret muistuttivat toisiaan suoritusstrategioiltaan jo ensimmäisenä opiskeluvuonna ennen kaverisuhteiden syntymistä. Sosialisaatiota ei sen sijaan esiintynyt eli kaveripiiri ei vaikuttanut nuoren omaan koulumotivaatioon. Tulosten perusteella vaikuttaa siltä, että ammattikouluikäiset nuoret valitsevat itsensä kanssa motivaatioltaan samankaltaisia kavereita sen sijaan, että kaveripiiri vaikuttaisi nuoren omaan koulumotivaatioon. Sukupuolittaisissa tarkasteluissa havaittiin, että tyttöjen sisäinen motivaatio oli poikien motivaatiota korkeampi kumpanakin opiskeluvuonna. Tytöt ja pojat eivät eronneet siinä, kuinka paljon he muistuttivat motivaatioltaan kaveriryhmäänsä. Sukupuolet eivät myöskään eronneet tilastollisesti merkitsevästi toisistaan selektiossa tai sosialisaatiossa. Kun tulevaisuudessa suunnitellaan koulumotivaatiota tukevia interventiohankkeita ammattikouluikäisille, olisi hyvä huomioida kaveripiirin valikoituminen näkyvien suoritusstrategioiden perusteella ja kohdentaa interventioita erityisesti välttämisorientaation jakaviin kaveriryhmiin. Lisäksi tulisi selvittää syitä poikien heikomman koulumotivaation syitä, ja pohtia, millä tavalla motivaatiota voitaisiin tukea. ...
Keywords
koulumotivaatio sisäinen motivaatio suoritusstrategiat kaveripiiri selektio sosialisaatio sukupuoli motivaatio ammattikoululaiset ammattikoulut ystävyys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021748

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa 

    Solares, Emilia; Määttä, Sami; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveripiirin merkitystä ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, muistuttavatko nuoret kavereitaan motivaation suhteen, solmivatko he uusia ...
  • Ammattikoululaisen nuoren vertaisryhmässä koetun hyväksynnän tai hyljeksinnän yhteys psyykkiseen hyvinvointiin sekä nuoren vertaisryhmän psyykkisten oireiden samankaltaisuus kaveripiirin sisällä 

    Karlsson, Jaana (2014)
  • Kavereiden merkitys 7. ja 9. luokkalaisten nuorten koulutusennakointien muodostumisessa 

    Kauppinen, Liina; Partanen, Maiju (2015)
    Tutkimuksemme on osa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) – tutkimusta. Selvitimme 7. ja 9. luokkalaisten nuorten kaveriryhmän koulutusennakointien samankaltaisuutta ja sitä, vaikuttavatko nuoret ...
  • Oppilaiden tavoitteet ja koulumotivaatio : 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon 

    Savolainen, Liisi (2014)
    Savolainen, L. OPPILAIDEN TAVOITTEET JA KOULUMOTIVAATIO. 6 -luokkalaisten tavoitteiden yhteys koulumotivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 63 sivua Tutkimuksen ...
  • Oppilaiden fyysisen aktiivisuuden ja inaktiivisuuden yhteys akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, pätevyyden tunteeseen sekä koettuun sosiaaliseen tukeen 

    Hänninen, Juha-Pekka (2022)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia fyysisen aktiivisuuden yhteyttä 3.- ja 5.- luokkalaisten akateemiseen suoriutumiseen, koulumotivaatioon, koettuun pätevyyteen koulussa sekä koettuun sosiaaliseen tukeen. Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre