dc.contributor.author | Rämä, Irene | |
dc.contributor.author | Rouste, Minna | |
dc.contributor.author | Tiainen, Riitta | |
dc.contributor.author | Jokitalo-Trebs, Mari | |
dc.contributor.author | Airaksinen, Leena | |
dc.contributor.author | Kontu, Elina | |
dc.contributor.author | Pirttimaa, Raija | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T11:42:05Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T11:42:05Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Rämä, I., Rouste, M., Tiainen, R., Jokitalo-Trebs, M., Airaksinen, L., Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2017). Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(1), 28-44. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_26938973 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78379 | |
dc.description.abstract | Valteri-koulu Ruskis (aiemmin Ruskeasuon koulu) on Helsingissä sijaitseva valtion erityiskoulu, joka toimii osana valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria. Koulussa on liikunta- ja monivammaisia sekä pitkäaikaissairaita oppilaita esiopetuksesta lisäopetukseen. Artikkeli on jatkoa aiemmalle kuvaukselle koulun kehittämisprosessista (ks. NMI Bulletin 3/2013). Tässä työssä tarkastellaan koulun tavoitetyöskentelyyn kohdistuvan pitkäaikaisen kehityshankkeen viimeisintä vaihetta, jossa on paneuduttu tarkastelemaan toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden (n = 19) yhden lukuvuoden keskeisiä HOJKS-tavoitteita, niiden suhdetta oppilaiden ICF-pohjaisiin toimintakykykuvauksiin sekä tavoitteiden suhdetta oppilaiden lukuvuositodistuksissa esitettyihin arviointeihin ja oppilaiden itsearviointeihin. Analyysi suoritettiin pääasiassa laskemalla prosentuaalisia osuuksia ja vertailemalla niitä. Tutkimuksessa huomattiin, että oppilaiden keskeisistä tavoitteista runsaat puolet tuli arvioitua todistustasolla. Lisäksi tavoitteista vain kolmasosa oli suoraan johdettavissa toimintakykykuvauksista. Oppilaiden tavoitteisiin liittyvät itsearvioinnit olivat yhdenmukaisia aikuisten tekemien, lukuvuositodistuksissa näkyvien sanallisten arviointien kanssa hieman yli puolessa tapauksista. Johtopäätöksenä esitetään, että toimintakykykuvauksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin tavoitteiden laadinnassa. Keskeisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin liittyvien kriteerien tulisi olla selvät kaikille osapuolille, ja arvioinnit tulisi kirjata näkyviin. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110265409 | |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 28-44 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 27 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Niilo Mäki Instituutti, 2017 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.subject.yso | erityiskoulut | |
dc.subject.yso | erityislapset | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | toimintakyky | |
dc.subject.yso | opetussuunnitelmat | |
dc.subject.yso | HOJKS | |
dc.subject.yso | vammaiset | |
dc.subject.yso | oppimistavoitteet | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p20297 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p28565 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7413 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6253 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2945 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10213 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5140 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22091 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p7179 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11960 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.type.okm | A1 | |