Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRämä, Irene
dc.contributor.authorRouste, Minna
dc.contributor.authorTiainen, Riitta
dc.contributor.authorJokitalo-Trebs, Mari
dc.contributor.authorAiraksinen, Leena
dc.contributor.authorKontu, Elina
dc.contributor.authorPirttimaa, Raija
dc.date.accessioned2021-10-26T11:42:05Z
dc.date.available2021-10-26T11:42:05Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationRämä, I., Rouste, M., Tiainen, R., Jokitalo-Trebs, M., Airaksinen, L., Kontu, E., & Pirttimaa, R. (2017). Ruskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(1), 28-44. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/</a>
dc.identifier.otherCONVID_26938973
dc.identifier.otherTUTKAID_73437
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78379
dc.description.abstractValteri-koulu Ruskis (aiemmin Ruskeasuon koulu) on Helsingissä sijaitseva valtion erityiskoulu, joka toimii osana valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria. Koulussa on liikunta- ja monivammaisia sekä pitkäaikaissairaita oppilaita esiopetuksesta lisäopetukseen. Artikkeli on jatkoa aiemmalle kuvaukselle koulun kehittämisprosessista (ks. NMI Bulletin 3/2013). Tässä työssä tarkastellaan koulun tavoitetyöskentelyyn kohdistuvan pitkäaikaisen kehityshankkeen viimeisintä vaihetta, jossa on paneuduttu tarkastelemaan toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden (n = 19) yhden lukuvuoden keskeisiä HOJKS-tavoitteita, niiden suhdetta oppilaiden ICF-pohjaisiin toimintakykykuvauksiin sekä tavoitteiden suhdetta oppilaiden lukuvuositodistuksissa esitettyihin arviointeihin ja oppilaiden itsearviointeihin. Analyysi suoritettiin pääasiassa laskemalla prosentuaalisia osuuksia ja vertailemalla niitä. Tutkimuksessa huomattiin, että oppilaiden keskeisistä tavoitteista runsaat puolet tuli arvioitua todistustasolla. Lisäksi tavoitteista vain kolmasosa oli suoraan johdettavissa toimintakykykuvauksista. Oppilaiden tavoitteisiin liittyvät itsearvioinnit olivat yhdenmukaisia aikuisten tekemien, lukuvuositodistuksissa näkyvien sanallisten arviointien kanssa hieman yli puolessa tapauksista. Johtopäätöksenä esitetään, että toimintakykykuvauksia on mahdollista hyödyntää tehokkaammin tavoitteiden laadinnassa. Keskeisten tavoitteiden saavuttamisen arviointiin liittyvien kriteerien tulisi olla selvät kaikille osapuolille, ja arvioinnit tulisi kirjata näkyviin.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2019/02/01/ruskeasuon-koulun-kehittamishanke-ii-icf-pohjaiset-toimintakykykuvaukset-hojks-tavoitteet-ja-lukuvuosiarvioinnit-toiminta-alueittaisessa-opetuksessa/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleRuskeasuon koulun kehittämishanke II : ICF-pohjaiset toimintakykykuvaukset, HOJKS-tavoitteet ja lukuvuosiarvioinnit toiminta-alueittaisessa opetuksessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265409
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange28-44
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume27
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki Instituutti, 2017
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoerityiskoulut
dc.subject.ysoerityislapset
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoitsearviointi
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysotoimintakyky
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoHOJKS
dc.subject.ysovammaiset
dc.subject.ysooppimistavoitteet
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p20297
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28565
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10213
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5140
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22091
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7179
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11960
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright