Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä
Torppa, M., Nurminen, T., Niemi, P., Vasalampi, K., Lerkkanen, M.-K., Tolvanen, A., & Poikkeus, A.-M. (2021). Kirjojen lukeminen tukee luetun ymmärtämisen kehitystä. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 31(3). https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/kirjojen-lukeminen-tukee-luetun-ymmartamisen-kehitysta/
Authors
Date
2021Discipline
ResurssiviisausyhteisöPsykologiaKasvatuspsykologiaEsi- ja alkuopetusSchool of Resource WisdomPsychologyKasvatuspsykologiaPre- and Early Childhood EducationCopyright
© 2021 Niilo Mäki -säätiö
Tässä artikkelissa esittelemme keskeiset havainnot tutkimuksesta (Torppa ym., 2020), jossa tarkasteltiin vapaa-ajan lukemisen ja lukutaidon kehityksen suhdetta. Kysyimme, ennustaako lukutaito lukemisen määrää vai ennustaako myös lukemisen määrä lukutaitoa. Tutkimuksessa mitattiin lasten (n = 2 525) lukusujuvuutta ja luetun ymmärtämisen taitoa luokilla 1, 2, 3, 4, 6, 7 ja 9. Vapaa-ajan lukemisen määrää mitattiin samoissa aikapisteissä kyselyillä. Luokilla 1–4 lasten vanhemmat vastasivat lukemisen määrää koskeviin kysymyksiin, ja luokilla 6–9 lapset vastasivat kyselyyn itse. Tutkimuksessa havaittiin, että lukutaito ennustaa lukemisen määrää erityisesti varhaisilla luokilla, kun lukutaito on vasta kehittymässä. Myöhemmillä luokilla kuitenkin kirjojen lukemisesta innostuminen ennusti erityisesti parempaa luetun ymmärtämisen taitoa seuraavilla luokilla. Lyhyiden digitekstien runsaalla lukemisella oli sen sijaan negatiivinen yhteys luetun ymmärtämisen taitoon.
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Original source
https://bulletin.nmi.fi/2021/10/20/kirjojen-lukeminen-tukee-luetun-ymmartamisen-kehitysta/Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101594585
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ... -
Editorial : Letter-sound knowledge, reading, reading comprehension and full literacy
Lyytinen, Heikki; Grigorenko, Elena L.; Sigmundsson, Hermundur (Frontiers Media SA, 2024) -
Developmental profiles of reading fluency and reading comprehension from grades 1 to 9 and their early identification
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; de Jong, Peter F.; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (American Psychological Association (APA), 2021)This study examined developmental profiles of reading fluency and reading comprehension in Grades 1 to 9 (ages 7 to 15) in a large Finnish sample (N = 2,518). In addition, early predictors of the profiles were analyzed ... -
Development of silent reading fluency and reading comprehension across grades 1 to 9 : unidirectional or bidirectional effects between the two skills?
Psyridou, Maria; Tolvanen, Asko; Niemi, Pekka; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Springer Science and Business Media LLC, 2023)Purpose This study examines the developmental interplay between silent reading fluency and reading comprehension from Grade 1 to Grade 9 (age 7 to 15) in a large Finnish sample (N = 2,518). Of particular interest was ... -
Varhaiset kielelliset taidot ja suvussa kulkeva lukivaikeus lukutaidon ennustamisessa : seurantatutkimus 2-vuotiaasta 15-vuotiaaksi
Eklund, Kenneth; Psyridou, Maria; Niemi, Pekka; Sulkunen, Sari; Poikkeus, Anna-Maija; Ahonen, Timo; Torppa, Minna (Niilo Mäki Instituutti, 2020)