Show simple item record

dc.contributor.authorLaine, Anu
dc.contributor.authorNäveri, Liisa
dc.contributor.authorAhtee, Maija
dc.contributor.authorPehkonen, Erkki
dc.date.accessioned2021-10-26T09:17:54Z
dc.date.available2021-10-26T09:17:54Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationLaine, A., Näveri, L., Ahtee, M., & Pehkonen, E. (2016). Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>26</i>(2), 43-55. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/</a>
dc.identifier.otherCONVID_26332727
dc.identifier.otherTUTKAID_71811
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78350
dc.description.abstractTämän artikkelin tavoitteena on tarkastella yhteyttä opettajien (N = 7) toiminnan ja heidän kolmasluokkalaistensa (N = 86) ongelmanratkaisusuoritusten välillä Neliönjako-tehtävässä. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden ratkaisuja, oppitunneista nauhoitettuja videoita sekä opettajien tuntisuunnitelmia. Opettajien toimintaa analysoitiin ongelmanratkaisutunnin vaiheiden (johdatteluvaihe, tutkimisvaihe ja yhteenvetovaihe) avulla. Oppilaiden ratkaisut luokiteltiin, ja heidän suorituksiaan verrattiin eri luokissa. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden oli mahdollista saada ongelmatehtävästä korkeimman tason ratkaisuja matematiikan peruslaskutaidosta riippumatta. Opettajan toiminnalla oli selkeä yhteys oppilaiden suoriutumiseen, ja se oli erilainen kaikissa ongelmanratkaisutunnin vaiheissa. Johdatteluvaiheessa oppilaiden suoritukseen vaikuttivat opettajien tapa esittää ongelmatehtävä ja erityisesti keinot havainnollistaa keskeisiä käsitteitä. Tutkimisvaiheessa muodostui merkitykselliseksi se, miten opettaja ohjasi oppilaita sekä minkälaiset työskentelyvälineet hän valitsi. Selkeää aloitusta ja aktivoivaa ohjausta käyttäneiden opettajien oppilaat suoriutuivat tehtävässä paremmin riippumatta matematiikan peruslaskujen osaamisesta.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheralakoulut
dc.subject.otheravoin ongelma
dc.subject.othereritasoiset oppilaat
dc.titleOpettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265380
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange43-55
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume26
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Niilo Mäki instituutti, 2016
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoalakoululaiset
dc.subject.ysoongelmanratkaisu
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p38259
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6006
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10270
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3160
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p178
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1117
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright