dc.contributor.author | Laine, Anu | |
dc.contributor.author | Näveri, Liisa | |
dc.contributor.author | Ahtee, Maija | |
dc.contributor.author | Pehkonen, Erkki | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T09:17:54Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T09:17:54Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., & Pehkonen, E. (2016). Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti</i>, <i>26</i>(2), 43-55. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_26332727 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_71811 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78350 | |
dc.description.abstract | Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella yhteyttä opettajien (N = 7) toiminnan ja heidän kolmasluokkalaistensa (N = 86) ongelmanratkaisusuoritusten välillä Neliönjako-tehtävässä. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden ratkaisuja, oppitunneista nauhoitettuja videoita sekä opettajien tuntisuunnitelmia. Opettajien toimintaa analysoitiin ongelmanratkaisutunnin vaiheiden (johdatteluvaihe, tutkimisvaihe ja yhteenvetovaihe) avulla. Oppilaiden ratkaisut luokiteltiin, ja heidän suorituksiaan verrattiin eri luokissa. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden oli mahdollista saada ongelmatehtävästä korkeimman tason ratkaisuja matematiikan peruslaskutaidosta riippumatta. Opettajan toiminnalla oli selkeä yhteys oppilaiden suoriutumiseen, ja se oli erilainen kaikissa ongelmanratkaisutunnin vaiheissa. Johdatteluvaiheessa oppilaiden suoritukseen vaikuttivat opettajien tapa esittää ongelmatehtävä ja erityisesti keinot havainnollistaa keskeisiä käsitteitä. Tutkimisvaiheessa muodostui merkitykselliseksi se, miten opettaja ohjasi oppilaita sekä minkälaiset työskentelyvälineet hän valitsi. Selkeää aloitusta ja aktivoivaa ohjausta käyttäneiden opettajien oppilaat suoriutuivat tehtävässä paremmin riippumatta matematiikan peruslaskujen osaamisesta. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | alakoulut | |
dc.subject.other | avoin ongelma | |
dc.subject.other | eritasoiset oppilaat | |
dc.title | Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110265380 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | fi |
dc.contributor.oppiaine | Matematiikka ja luonnontieteet | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 43-55 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 26 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Niilo Mäki instituutti, 2016 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | alakoululaiset | |
dc.subject.yso | ongelmanratkaisu | |
dc.subject.yso | suoriutuminen | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38259 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6006 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10270 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p178 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1117 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |