Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa
Laine, A., Näveri, L., Ahtee, M., & Pehkonen, E. (2016). Opettajan toiminnan yhteys kolmasluokkalaisten onnistumiseen ongelmatehtävän ratkaisemisessa. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti, 26(2), 43-55. https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehtiPäivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Niilo Mäki instituutti, 2016
Tämän artikkelin tavoitteena on tarkastella yhteyttä opettajien (N = 7) toiminnan ja heidän kolmasluokkalaistensa (N = 86) ongelmanratkaisusuoritusten välillä Neliönjako-tehtävässä. Tutkimusaineistona käytettiin oppilaiden ratkaisuja, oppitunneista nauhoitettuja videoita sekä opettajien tuntisuunnitelmia. Opettajien toimintaa analysoitiin ongelmanratkaisutunnin vaiheiden (johdatteluvaihe, tutkimisvaihe ja yhteenvetovaihe) avulla. Oppilaiden ratkaisut luokiteltiin, ja heidän suorituksiaan verrattiin eri luokissa. Tutkimuksen tulosten perusteella oppilaiden oli mahdollista saada ongelmatehtävästä korkeimman tason ratkaisuja matematiikan peruslaskutaidosta riippumatta. Opettajan toiminnalla oli selkeä yhteys oppilaiden suoriutumiseen, ja se oli erilainen kaikissa ongelmanratkaisutunnin vaiheissa. Johdatteluvaiheessa oppilaiden suoritukseen vaikuttivat opettajien tapa esittää ongelmatehtävä ja erityisesti keinot havainnollistaa keskeisiä käsitteitä. Tutkimisvaiheessa muodostui merkitykselliseksi se, miten opettaja ohjasi oppilaita sekä minkälaiset työskentelyvälineet hän valitsi. Selkeää aloitusta ja aktivoivaa ohjausta käyttäneiden opettajien oppilaat suoriutuivat tehtävässä paremmin riippumatta matematiikan peruslaskujen osaamisesta.
...
Julkaisija
Niilo Mäki instituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2018/05/20/opettajan-toiminnan-yhteys-kolmasluokkalaisten-onnistumiseen-ongelmatehtavan-ratkaisemisessa-2/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26332727
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Miten tää liittyy matikkaan?" : opettajien kokemuksia toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta ongelmanratkaisusta matematiikan opetuksessa
Karvonen, Suvi; Godin, Pilvi-Sisko (2010) -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ... -
Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin
Jalkanen, Katri; Karvinen, Susanna (2010)Jalkanen, K. & Karvinen, S. 2010. Opetusryhmän rakenteeseen ja opettajaan liittyvien tekijöiden yhteydet opettajan ohjauskäytäntöihin. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
Esiopettajien ohjausvuorovaikutuksen piirteet
Hovi, Minna (2006) -
Differences in teacher telling according to students' age
Hähkiöniemi, Markus; Lehtinen, Antti; Nieminen, Pasi; Pehkonen, Salla (International Group for the Psychology of Mathematics Education, 2022)Teacher telling can support but also hinder learning. In inquiry activities, telling that removes productive struggle may be problematic. In this study, different aged students experimented in a digital learning environment ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.