dc.contributor.author | Kyllönen, Sanna | |
dc.contributor.author | Hirvonen, Riikka | |
dc.contributor.author | Ahonen, Timo | |
dc.contributor.author | Kiuru, Noona | |
dc.date.accessioned | 2021-10-26T08:28:34Z | |
dc.date.available | 2021-10-26T08:28:34Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Kyllönen, S., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2017). Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(3), 25-39. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27324564 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_75548 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78330 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteyttä varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, ovatko yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteydet kouluviihtyvyyteen erilaisia sen mukaan, missä määrin nuori pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyllä 2014 tutkimukseen osallistuneista kuudesluokkalaisista nuorista (N = 856). Oppilaat vastasivat kysymyksiin yksinäisyydestä, omaehtoisesta yksinolemisesta, kouluviihtyvyydestä sekä vanhemmille uskoutumisesta. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuori koki yksinäisyyttä tai oli omaehtoisesti yksin, sitä heikommin hän tunsi viihtyvänsä koulussa. Vanhemmille uskoutuminen oli puolestaan yhteydessä nuorten parempaan kouluviihtyvyyteen. Nuorten yksinäisyyden yhteys kouluviihtyvyyteen ei riippunut vanhemmille uskoutumisesta. Sen sijaan omaehtoisen yksinolon ja kouluviihtyvyyden välisen yhteyden voimakkuudelle vanhemmille uskoutumisella oli merkitystä. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että yksinäisyys ja omaehtoinen yksinolo ovat kielteisesti yhteydessä nuorten kouluviihtyvyyteen. Toisaalta vanhemmille uskoutuminen lisäsi nuorten kouluviihtyvyyttä, ja runsaan vanhemmille uskoutumisen havaittiin suojaavan yksinolon kielteiseltä yhteydeltä kouluviihtyvyyteen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin | |
dc.relation.uri | https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/ | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202110265360 | |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 25-39 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 27 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2017 Niilo Mäki -säätiö | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | varhaisnuoret | |
dc.subject.yso | yksinäisyys | |
dc.subject.yso | omaehtoisuus | |
dc.subject.yso | sosiaaliset suhteet | |
dc.subject.yso | vanhempi-lapsisuhde | |
dc.subject.yso | kouluviihtyvyys | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13493 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6935 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p17690 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p411 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2260 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23129 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1725 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
jyx.fundinginformation | Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. | |