Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen
Kyllönen, S., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2017). Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin, 27(3), 25-39. https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/
Julkaistu sarjassa
Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-BulletinPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© 2017 Niilo Mäki -säätiö
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteyttä varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, ovatko yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteydet kouluviihtyvyyteen erilaisia sen mukaan, missä määrin nuori pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyllä 2014 tutkimukseen osallistuneista kuudesluokkalaisista nuorista (N = 856). Oppilaat vastasivat kysymyksiin yksinäisyydestä, omaehtoisesta yksinolemisesta, kouluviihtyvyydestä sekä vanhemmille uskoutumisesta. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuori koki yksinäisyyttä tai oli omaehtoisesti yksin, sitä heikommin hän tunsi viihtyvänsä koulussa. Vanhemmille uskoutuminen oli puolestaan yhteydessä nuorten parempaan kouluviihtyvyyteen. Nuorten yksinäisyyden yhteys kouluviihtyvyyteen ei riippunut vanhemmille uskoutumisesta. Sen sijaan omaehtoisen yksinolon ja kouluviihtyvyyden välisen yhteyden voimakkuudelle vanhemmille uskoutumisella oli merkitystä. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että yksinäisyys ja omaehtoinen yksinolo ovat kielteisesti yhteydessä nuorten kouluviihtyvyyteen. Toisaalta vanhemmille uskoutuminen lisäsi nuorten kouluviihtyvyyttä, ja runsaan vanhemmille uskoutumisen havaittiin suojaavan yksinolon kielteiseltä yhteydeltä kouluviihtyvyyteen.
...
Julkaisija
Niilo Mäki InstituuttiISSN Hae Julkaisufoorumista
2342-9046Asiasanat
Alkuperäislähde
https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27324564
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
Kyllönen, Sanna (2016)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ... -
Yksinäisyyden ylisukupolvisuus : siirtyykö yksinäisyys vanhemmilta lapsille?
Pilkama, Laura (2021)Tämän tutkielman tarkoitus on tutkia, periytyykö yksinäisyys ylisukupolvisesti. Sen lisäksi tutkielma selvittää vanhemmuuden yksinäisyyden taustatekijöitä ja vanhemman yksinäisyyden vaikutusta lapsiin. Tutkielman ... -
Lukemisvaikeuksien yhteys varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen
Jakobsson, Tiina (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisvaikeuksien yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja elämäntyytyväisyyteen varhaisnuorilla. Tutkimuksen aineisto on osa TIKAPUU - Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen ... -
Parental Self-Efficacy and Intra- and Extra-Familial Relationships
Salo, Anne-Elina; Junttila, Niina; Vauras, Marja (Springer, 2022)Relationships are at the heart of well-being. Parental self-efficacy emerges as a powerful construct for understanding parenting and parent–child relationships. However, person-centered approaches that allow identification ... -
Nuorten sosiaalinen toimintakyky
Kannasoja, Sirpa (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.