Yksinäisyyden, yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteys kouluviihtyvyyteen alakoulusta yläkouluun siirtymävaiheessa
Tekijät
Päivämäärä
2016Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinäisyyden (yksinolo) yhteyttä kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin siirtymävaiheessa alakoulusta yläkouluun. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella ovatko yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinäisyyden yhteydet kouluviihtyvyyteen ja sen muutoksiin erilaisia riippuen nuoren sukupuolesta tai siitä missä määrin hän pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyllä 2014 ja 2015 TIKAPUU-tutkimukseen osallistuneista nuorista (2014 N= 856; 2015 N= 857). Oppilaat vastasivat sekä kuudennella että seitsemännellä luokalla omiin tunteisiinsa pohjautuen kyselylomakkeen kysymyksiin yksinäisyydestä, yksinolemisesta, kouluviihtyvyydestä sekä vanhemmille uskoutumisesta. Nuorista valtaosa koki kouluviihtyvyytensä vähintäänkin keskitasoiseksi ja seitsemännen luokan syksyllä nuoret viihtyivät koulussa hieman paremmin kuin kuudennen luokan syksyllä. Valtaosa nuorista halusi kuudennen luokan syksyllä viettää koulupäiväänsä vertaistensa seurassa. Tulokset osoittivat myös, että mitä enemmän nuori koki yksinäisyyttä tai tarvetta omaehtoiseen yksinäisyyteen, sitä heikommaksi hän koki kouluviihtyvyytensä. Yksinäisyydellä ja yksinololla oli yhteys kouluviihtyvyyteen sekä kuudennella että seitsemännellä luokalla, mutta yhteyksiä ei löytynyt kouluviihtyvyyden muutokseen. Tytöt viihtyivät koulussa paremmin kuin pojat, mutta sukupuolella ei ollut vaikutusta yksinäisyyden ja kouluviihtyvyyden tai yksinolon ja kouluviihtyvyyden välisiin yhteyksiin. Tulokset osoittivat edelleen, että vanhemmille uskoutuminen oli yhteydessä nuorten lisääntyneeseen kouluviihtyvyyteen heidän siirtyessään alakoulusta yläkouluun. Vanhemmille uskoutuminen ei kuitenkaan muuntanut yksinäisyyden tunteen yhteyttä kouluviihtyvyyteen. Uskoutumisella oli kuitenkin yhteys yksinolon ja kouluviihtyvyyden yhteyteen kuudennella luokalla. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että kuulluksi ja ymmärretyksi tulemisen tunteet välittyvät myös kouluviihtyvyyteen. Tulokset osoittivat myös, että nuorten satunnaisesti kokema yksinäisyys koskettaa liki jokaista nuorta ja olisikin tärkeä tunnistaa yksinäisyys ajoissa, jotta se ei pääse kroonistumaan. Erityisen tärkeää olisi myös huomioida säännöllisen yksinolon tunnistaminen ja siihen reagoiminen syrjäytymistä ehkäisevänä ja kouluviihtyvyyttä parantavana tekijänä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen
Kyllönen, Sanna; Hirvonen, Riikka; Ahonen, Timo; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2017)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ... -
Kouluhyvinvoinnin yhteys nuorten huoliin siirryttäessä alakoulusta yläkouluun : itsetunto, sukupuoli ja koulutyyppi yhteyttä muuntavina tekijöinä
Nissén, Bettina (2017)Tämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella toteutettua TIKAPUU - tutkimushanketta, jonka tavoitteena on tunnistaa tekijöitä, jotka edistävät oppimista, kouluhyvinvointia sekä onnistunutta siirtymää ... -
Tavataan taas koulussa : vertaissuhteet, hyvinvointi ja kouluviihtyvyys peruskoulun alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ruotsalainen, Jenni (2009)Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella oppilaiden vertaissuhteita, hyvinvointia ja kouluviihtyvyyttä, niissä tapahtuvia muutoksia oppilaiden siirtyessä alakoulusta yläkouluun sekä vertaissuhteiden yhteyttä hyvinvointiin ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.