Show simple item record

dc.contributor.authorKyllönen, Sanna
dc.contributor.authorHirvonen, Riikka
dc.contributor.authorAhonen, Timo
dc.contributor.authorKiuru, Noona
dc.date.accessioned2021-10-26T08:28:34Z
dc.date.available2021-10-26T08:28:34Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationKyllönen, S., Hirvonen, R., Ahonen, T., & Kiuru, N. (2017). Yksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin</i>, <i>27</i>(3), 25-39. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/</a>
dc.identifier.otherCONVID_27324564
dc.identifier.otherTUTKAID_75548
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/78330
dc.description.abstractTämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteyttä varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, ovatko yksinäisyyden ja omaehtoisen yksinolon yhteydet kouluviihtyvyyteen erilaisia sen mukaan, missä määrin nuori pystyy uskoutumaan vanhemmilleen. Tutkimuksen aineisto koostuu syksyllä 2014 tutkimukseen osallistuneista kuudesluokkalaisista nuorista (N = 856). Oppilaat vastasivat kysymyksiin yksinäisyydestä, omaehtoisesta yksinolemisesta, kouluviihtyvyydestä sekä vanhemmille uskoutumisesta. Tulokset osoittivat, että mitä enemmän nuori koki yksinäisyyttä tai oli omaehtoisesti yksin, sitä heikommin hän tunsi viihtyvänsä koulussa. Vanhemmille uskoutuminen oli puolestaan yhteydessä nuorten parempaan kouluviihtyvyyteen. Nuorten yksinäisyyden yhteys kouluviihtyvyyteen ei riippunut vanhemmille uskoutumisesta. Sen sijaan omaehtoisen yksinolon ja kouluviihtyvyyden välisen yhteyden voimakkuudelle vanhemmille uskoutumisella oli merkitystä. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että yksinäisyys ja omaehtoinen yksinolo ovat kielteisesti yhteydessä nuorten kouluviihtyvyyteen. Toisaalta vanhemmille uskoutuminen lisäsi nuorten kouluviihtyvyyttä, ja runsaan vanhemmille uskoutumisen havaittiin suojaavan yksinolon kielteiseltä yhteydeltä kouluviihtyvyyteen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-Bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2019/10/01/tutkimuksessa-tarkasteltiin-suomenkielisten-nuorten-lukutaitoa-ja-sen-taustalla-olevia-kognitiivisia-tekijoita-artikkeli-on-ilmestynyt-lehdessa-scientific-studies-of-reading-otsikolla-the-na/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleYksinäisyyden, omaehtoisen yksinolon ja vanhemmille uskoutumisen yhteydet varhaisnuorten kouluviihtyvyyteen
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202110265360
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange25-39
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume27
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2017 Niilo Mäki -säätiö
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysovarhaisnuoret
dc.subject.ysoyksinäisyys
dc.subject.ysoomaehtoisuus
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysovanhempi-lapsisuhde
dc.subject.ysokouluviihtyvyys
dc.subject.ysoluottamus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13493
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6935
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17690
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p411
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2260
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23129
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1725
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
jyx.fundinginformationTämä tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkijoiden toteuttamaa ja Suomen Akatemian rahoittamaa TIKAPUU – Alakoulusta yläkouluun -tutkimushanketta.


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright